Zoete aardappel genetisch gemodificeerd door natuur?

De zoete aardappel is genetisch gemodificeerd door de natuur, zo blijkt uit nieuw onderzoek. De DNA-volgorde van zoete aardappelen bevat genen van Agrobacterium, een groep bacteriƫn die zorgt voor de vorming van tumoren in planten. Aangezien de genen vooral zijn aangetroffen in gedomesticeerde versies van zoete aardappelen zorgden ze waarschijnlijk voor positieve eigenschappen waarop boeren selecteren. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Gent in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

De wetenschappers analyseerden het DNA van 291 gecultiveerde soorten zoete aardappelen en in enkele wilde soorten. In bijna alle aardappelen werden de genen van de bacteriƫn aangetroffen. Maar ze kwamen het meeste voor in de soorten die in de loop der eeuwen door boeren zijn gedomesticeerd. Waarschijnlijk leiden de stukjes DNA van Agrobacterium tot positieve eigenschappen, zoals een groter formaat of een betere smaak. De 'vreemde' genen in de zoete aardappel kunnen volgens de wetenschappers niet worden beschouwd als vervuiling. Ze maken inmiddels min of meer deel uit van de natuurlijke DNA-volgorde van de aardappels.

Het natuurlijke proces toont volgens hoofdonderzoeker Lieve Gheysen aan dat genetische modificatie van planten door mensen niet iets is om bang voor te zijn. "Onze studie laat zien dat genetische modificatie ook voorkomt in de natuur. Dit is een perfect voorbeeld van DNA-uitwisseling tussen verschillende soorten", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily,"In vergelijking tot dit proces is door mensen gestuurde genetische modificatie echter voordeliger, omdat we dan precies weten welke eigenschappen we aan een plant toevoegen."