Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Daling marktaandeel private labels in 2014

In waarde gemeten is het marktaandeel van private labels in de supermarkten in Europa in 2014 met 0,1 procent gedaald tot 38,7%. Het aandeel gemeten in volume van alle verkopen bedroeg gemiddeld 48,9%. Het is voor het eerst dat de waarde van het marktaandeel van de private labels is afgenomen sinds de start van de recessie. Dat schrijft de marktonderzoeksorganisatie IRI in het rapport Private label in Western economies. Volgens de Onderzoekers zijn de ontwikkelingen in Nederland vergelijkbaar met elders in Europa. In Nederland was er een daling van het marktaandeel op basis van de verkoopwaarde van 0,2 procent. Er waren minder promotieacties met producten van private labels.

De onderzoekers stellen vast dat de private labels in Nederland met name worden gebruikt om tegen lage prijzen klanten 'waar voor hun geld' te bieden. Ontwikkelingen zoals in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland waar het private label ook benut wordt voor artikelen met een hogere kwaliteit zijn in Nederland minder zichtbaar. Verder valt op dat in Nederland de private labels met name in de zomer marktaandeel verliezen. Dat hangt samen met de sterke positie van A-merken in ijs, bier en frisdranken in Nederland.

Zie voor meer informatie het rapport Private label in Western economies van IRI.
Publicatiedatum: