Jan Smit neemt cheque € 45.252,- voor SOS Kinderdorpen in ontvangst
Oranje Kanjer-campagne
Coop zamelde deze zomer met de Oranje Kanjer-campagne geld in voor SOS Kinderdorpen met de verkoop van oranje paprika's. De supermarktorganisatie doneerde voor iedere verkochte paprika tien cent aan het goede doel. Klanten die de paprika's kochten konden bovendien een privéoptreden van Jan Smit winnen. Gelijktijdig aan de campagne organiseerde Coop een statiegeldactie voor SOS Kinderdorpen, waarvan het eindbedrag door Coop werd verdubbeld. In totaal werd met de acties € 45.252,- opgehaald. Dit bedrag wordt besteed aan de bouw van een nieuw SOS kinderdorp, Yamoussoukro, in Ivoorkust. De levensomstandigheden van kinderen hier zijn door de grote armoede en de gevolgen van de jarenlange burgeroorlog schrijnend. Zo leeft 31 procent van de kinderen zonder biologische ouders en gaat slechts 20 procent naar school. In Yamoussoukro geeft SOS Kinderdorpen 120 kinderen weer een liefdevol thuis. Een veilige plek waar zij zich met de zorg van een toegewijde SOS moeder kunnen ontwikkelen tot een weerbare volwassene en zo de armoedecirkel doorbreken.
Privéoptreden Jan Smit
Klanten van Coop steunden met de aankoop van de oranje paprika's niet alleen het goede doe, maar konden ook een privéoptreden van Jan Smit winnen op een zelf te bepalen locatie. Om mee te doen vulden klanten – individueel of met een club of vereniging – de unieke code op de verpakking van de paprika in op de website van Coop en koppelden ze deze aan een Facebookaccount. Het account met de meeste codes, in dit geval het Facebookaccount 'Oranje Kanjer', van Claire Clement uit Oud-Beijerland won. Dinsdagavond vond het privéoptreden plaats in Den Bosch.