Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Menno Keppel en Thomas Ruiter, D.A.T.T.

Nederlandse ondernemers brengen Thaise tomatenmarkt in stroomversnelling

De Nederlandse ondernemers Thomas Ruiter en Menno Keppel trokken in 2004 naar Thailand en bekeken de tuinbouw. Tien jaar later staan ze aan het hoofd van het Thaise tomatenmerk Take Me Home. Wat begon als een demokas voor hun zaden, is nu een goed geolied teeltbedrijf. Hoe hebben ze dat gedaan?



Na hun studie op de Hogeschool Utrecht wisten Menno Keppel en Thomas Ruiter al dat ze zelf een bedrijf zouden oprichten in Thailand. De twee hadden voor een Nederlands bedrijf markt-onderzoek gedaan en besloten er agrarische producten te gaan leveren, waaronder zaad aan lokale telers. Daarvoor hadden ze een demokas nodig - een plek die zou uitgroeien tot een geavanceerd teeltbedrijf. "We hadden geen idee wat we met de oogst zouden doen", vertelt Thomas Ruiter als hij terugdenkt aan de start van de groenteproductie. "Net als de telers die ons zaad kochten, hadden we productie van goede kwaliteit. Daarom besloten we naast de zaadverkoop ook de markt te benaderen."

Keppel en Ruiter richtten het merk Take Me Home op. S
amen met verschillende telers sloten ze contracten met belangrijke Thaise retailers als Tesco Lotus, Tops Markt, Villa Markt en The Mall Group. Ruiter: "In de Thaise markt is vraag naar kwaliteitsproduct en de retail beloont dat met goede prijzen. Lokale telers werken nog nauwelijks op substraat. We zijn een van de eerste die met geavanceerde teeltsystemen werken." 


Tegenwoordig heeft Take Me Home zelf twee hectare kas. De productie wordt aangevuld met twee hectare van telers die onder contract staan. Alles wordt geproduceerd op kokossubstraat en Keppel en Ruiter bewaken de kwaliteit. De productie wordt gesorteerd, verpakt en vervoerd vanaf een centraal verpakkingsstation.


Uitbreiding
Aangezien de vraag naar een stabiele aanvoer van kwaliteitsproduct stijgt, heeft de groep besloten de eigen productie de komende jaren uit te breiden. "De twee hectare is verdeeld over 10 kleinere kassen", legt Ruiter uit. "Nu bouwen we een kas, met hulp van Luuk Runia's Asian Perlite Industries. Zij hebben een kas ontwikkeld voor de tropische klimaten - en dat is wel nodig als je in Chiang Mai teelt." 

De nieuwe kas, met structuur van Asia Perlite - Greenhouse Solutions Asia (www.ghsasia.info)

De teeltwijze van Keppel en Ruiter is er een die nog nauwelijks voorkomt in de Thaise tuinbouw. Druppelirrigatie, substraten en automatisering - zaken die niet alleen de productie van de Take Me Home tomaten verbeteren, maar ook de Thaise tuinbouw verder doen ontwikkelen.




Diverse Thaise telers bezoeken de kwekerijen om te zien hoe het allemaal werkt. "Dat is eigenlijk een van de redenen geweest voor ons om naar Thailand te trekken en het bedrijf op te zetten", vertelt Keppel. Hij is marketing en sales directeur bij Take Me Home en bij Dutch Agro Technology en Trade (D.A.T.T.). "We zijn niet alleen telers, maar we delen ook kennis met de Thaise telers." 




Q-Shallot
Naast de marketing en productie van tomaten is D.A.T.T. ook actief in de productie, verkoop en distributie van plantuien in Zuidoost-AziĆ«. "We importeren hybride zaden van ons partnerbedrijf De Groot en Slot in Nederland en maken hier eerste-generatie-sets van." Hiervoor is de Joint Venture Q-Shallot opgericht. 

Voor meer informatie:
D.A.T.T. Co. Ltd.
Thomas Ruiter (e-mail)
Menno Keppel (e-mail)