Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Tweederde supermarktmanagers Edeka bepalen zelf assortiment
Kleine regionale levensmiddelproducenten kunnen hun producten ook via Edeka-supermarkten verkopen. Bij de klanten valt dit aanbod in de smaak. Maar hoe functioneert het precies? Wie bepaalt bijvoorbeeld welke producten in de schappen komen te liggen?
Sinds drie jaar verkoopt Stefan Joos zijn zelf geproduceerde slasauzen niet alleen via zijn eigen bedrijf 'Partyservice Joos', maar ook in supermarkten. De sauzen uit het Duitse Ebringen zijn inmiddels in meer dan tien Edeka-filialen in de regio verkrijgbaar. Partyservice Joos is dat, wat retailgigant Edeka een 'korte-afstandsleverancier' noemt: anders dan bij een 'magazijnleverancier' worden de waren niet naar het centrale magazijn gebracht en van hieruit gedistribueerd, maar de leveranciers leveren de levensmiddelen zelf uit aan handelaren in de omgeving. Ook de contracten lopen direct via de plaatselijke supermarkten.
Bij Edeka is ongeveer twee derde van de supermarktexploitanten een zelfstandig handelaar. Zij beslissen ook welke producten in het assortiment komen. "In principe gaat dat naar het onderbuikgevoel", zegt Michael Rees, die drie supermarkten in de regio runt. Regelmatig staan er bij hem producenten op de stoep die hun producten zoals een regionale wijn of een kaassoort aanprijzen. Dan wordt er geproefd en getest. Met de regionale producten wil de handelaar zich op de markt profileren. "Ik let op unique sellingpoints", aldus Rees.
Kleine bedrijven moeten dus vooral overal langsgaan om ervoor te zorgen dat hun producten daadwerkelijk in een supermarkt worden verkocht. Voordat de waren van de kleine producent verkocht mogen worden, moet het bedrijf echter eerst uitgebreid gecertificeerd worden. Er zijn talrijke voorschriften waar het bedrijf aan moet voldoen, op hygiƫnisch gebied tot aan de productaanduiding. "Veiligheid gaat voor alles", aldus Edeka-woordvoerder Christhard Deutscher.