Het organiserend comité van de Fruit Attraction beurs, die doorgaat van 30 september tot en met 2 oktober, is deze week samengekomen in Madrid. De 17e editie lijkt goed op koers, met groei op alle fronten.
Drie maanden voor de start zijn er al 2.179 standhouders uit 61 landen en 73.655 m² beursvloer, een toename van 5% ten opzichte van vorig jaar.
Uiteindelijk verwacht men meer dan 2.500 exposerende bedrijven op zo'n 75.000 m² aan beursvloer en ruim 120.000 vakbezoekers uit 150 landen te mogen verwelkomen. Nieuw dit jaar is de herindeling van de 10 hallen.
Rond de tomaat, het uitgelichte product, zijn er drie kernthema's: voeding, sociaal-economische impact en geopolitiek. Op het programma: een praktijkdemo met een tomatentuin, de voorstelling van nieuwe rassen en showcookings. Rondetafelgesprekken gaan over marktontwikkelingen, trends, regelgeving en het EU-Marokko-akkoord, met speciale aandacht voor de invloed en kansen voor de Europese teelt.
Maleisië en Mexico zijn dit jaar Gastlanden Importeurs. Meer dan 700 kopers uit de hele wereld worden uitgenodigd door het Spaanse ministerie van Landbouw en de overheidsinstantie voor buitenlandse handel Icex. Die laatste organiseert op 15 tot en met 17 september ook het World Fresh Forum: webinars met experts over handel met Mexico, Maleisië en China.
Fruit Attraction reikt Awards uit aan de meest opvallende stands in vier categorieën: Originaliteit, Beste design, Meest duurzame stand en de Publieksfavoriet. Inschrijven kan tot 15 september.
Daarnaast is er de Organic Hub Tour: een rondgang langs biologisch gecertificeerde producten. Bedrijven kunnen zich via een korte online aanvraag aanmelden voor deze route tot 30 juli.
Zoals gebruikelijk draait de beurs ook om kennisoverdracht. In de verschillende fora is een rijk programma van technische sessies. Aanmelden kan tot 27 augustus, ook voor deelname aan het Innovation Hub.
Voor meer informatie: fepex.es