Grotere volumes, logistieke complicaties, stijgende kosten en de waardevermindering van de won beïnvloeden de marges van de Peruaanse mango-export naar Zuid-Korea.
"Zuid-Korea biedt een kans voor de diversificatie van de Peruaanse mango-export, omdat het een relatief nieuwe markt is met veel potentieel. Diversificatie is nodig om tegenvallende inkomsten in seizoenen met een overvloedige oogst te vermijden", zegt Tomás Acuña Vivaldi, directeur van Vivaldi Fruits.
"In 2024 waren de prijzen lager dan in 2023 door een groter aanbod. Maar aan het einde van het seizoen wordt een stijging verwacht door de verminderde beschikbaarheid. Momenteel is zeevracht goed voor ongeveer 20% van het marktaandeel", vervolgt hij.
"Zuid-Korea is een markt die specifieke normen vereist, zoals verpakkingen van 4 kilo met deksel en fruit met een Brix-niveau van meer dan 7,2 om kwaliteitsproblemen te voorkomen", legt Acuña uit.
Een van de grootste uitdagingen van dit seizoen was de beschikbaarheid van ruimte op de schepen. "Dit jaar hadden we 20% meer kunnen exporteren, maar het gebrek aan ruimte beperkte de operaties", merkt Acuña op. Om de kwaliteit van het product te garanderen, werd prioriteit gegeven aan verzending via de haven van Callao. De transittijd is 36 tot 38 dagen.
"De markt heeft ook te lijden gehad onder de waardevermindering van de Zuid-Koreaanse won met 20% ten opzichte van de dollar. Vorig seizoen waren de volumes extreem laag door het El Niño fenomeen, wat de prijzen opdreef. Dit jaar is het aanbod daarentegen groter, maar heeft de wisselkoers de inkomsten verminderd", zegt Acuña.
Daarnaast hebben de weersomstandigheden in de regio Piura invloed gehad op de kwaliteit van het fruit. Door waterproblemen in Tambogrande was er een hoger percentage te rijp fruit.
"Het is ook belangrijk te benadrukken dat de hydrothermische behandeling voor Zuid-Korea veeleisender is dan voor de VS, omdat het een langer proces vereist, wat het risico op bederf verhoogt. Daarom is het belangrijk om de tijd tussen het verpakken en het verzenden van de container naar de haven te minimaliseren", legt Acuña uit.
"Vivaldi richt zich op zeevracht. Luchtvracht is voor ons uitgesloten vanwege de hoge transportkosten. De resultaten in Zuid-Korea zijn aanzienlijk beter dan die in de VS, omdat het land mango's vraagt met meer kleur, meer Brix en een speciale verpakking. Bovendien halen mango's met het Vivaldi merk in Zuid-Korea een prijsverschil van ongeveer 1 dollar per karton", geeft hij aan.
"Tot nu toe heeft Vivaldi Fruits ongeveer 40 containers met mango's naar Zuid-Korea geëxporteerd. Het seizoen kan tot maart duren. We hopen dat de lager beschikbare volumes in de komende weken de prijzen ten goede zullen komen", besluit Acuña.
Voor meer informatie:
Tomás Acuña Vivaldi
Vivaldi Fruits
Tel: +34 625 092 622 (Spanje)
Tel: +56 9 4228 1088 (Chili)
[email protected]
www.vivaldifruits.com