Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Panamakanaalautoriteit waarschuwt voor wateronzekerheid na historische droogte

De problemen veroorzaakt door de droogte die sinds eind vorig jaar het Panamakanaal teisteren, zouden binnenkort kunnen verminderen met de komst van de regens in mei. Echter, volgens de beheerder van het kanaal wordt verwacht dat de klimaatverandering de wereldwijde handelsroute blijft beïnvloeden, zelfs nadat deze laatste crisis is opgelost.

Met het oog op de steeds onregelmatiger en ernstiger wordende weerspatronen zouden sommige waterbesparingsmaatregelen permanent kunnen worden gemaakt, terwijl maatregelen voor het behoud van het kanaal op de lange termijn een prioriteit zouden moeten zijn voor het nieuwe Panamese voorzitterschap, vertelde de beheerder van de Panama Canal Authority aan S&P Global Commodity Insights in de marge van het Rotterdam World Energy Congress op 24 april.

De autoriteit heeft vorig jaar een ongekende stap gezet om de doorvaart van schepen door de waterweg te beperken. Voor geraffineerde producten fungeert het kanaal als een belangrijke doorgang voor ongeveer 225.000 b/d diesel en benzine die van de Amerikaanse Golfkust naar Latijns-Amerikaanse markten in de Stille Oceaan stroomt. Het kanaal is ook een belangrijke doorgang voor LNG en containers.

Toen de dagelijkse doorvoer door het kanaal in december van ongeveer 36 naar 22 werd teruggebracht, schoten de vrachttarieven voor zowel containers als tankers omhoog, omdat ze om Afrika heen probeerden te varen.

Nu er in mei regen wordt verwacht, is er hoop dat de beperkingen zullen worden versoepeld. Op 16 april kondigde de overheid haar intentie aan om de dagelijkse doorvoer te verhogen van 24 naar 32 vanaf 1 juni - met 24 Panamax slots en 8 grotere Neopanamax slots. Vanaf 15 juni wordt de beperking van 44 voet voor Neopanamax-schepen verhoogd naar 45 voet.

Maar Vasquez waarschuwde dat de plannen onderhevig blijven aan regen en waarschuwde dat weersvoorspellingen ondoorzichtiger worden. "Het is een kwestie van verwachtingen managen - als je de verwachting wekt dat La Niña in juni komt, zullen de Panamezen de droogte vergeten en zullen de mensen denken dat we weer overgaan tot de orde van de dag," zei hij.

Volgens gegevens van de Panama Canal Authority (ACP) stond het waterpeil in het Gatun-meer op 2 mei op 80,5 meter. Dit is lager dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 82,5 meter, hoewel het peil naar verwachting op 2 juli 82 meter zal bedragen en dichter bij de historische normen zal komen.

Bron