Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Georgische kiwi's naar Duitsland gestuurd

In 2011 begon Nergeta met het telen van kiwi's aan de kust van de Zwarte Zee. Binnen twee jaar had het Georgische bedrijf een boomgaard van 20 hectare, met daarnaast een pakstation en koelopslag. De eerste proefexport werd gedaan naar een Duitse supermarktketen, maar het bedrijf vond al snel zijn belangrijkste markt in Japan.

"Japan neemt nu alle kiwi's op die we niet op de binnenlandse markt afzetten. Japanners besteden veel aandacht aan de smaak en vorm van het fruit en ze belonen de inspanningen met hogere prijzen", vertelt Konstantine Vekua, medeoprichter van Nergeta. "De Europese markt vereist te veel certificeringen en papierwerk, terwijl de prijzen er lager liggen."

Maar volgens Konstantine is logistiek de grootste uitdaging voor het bedienen van de Japanse markt.

"Georgië heeft geen diepzeehaven, waardoor het niet op een grote scheepvaartroute ligt. We zijn afhankelijk van doorvoer via de Griekse haven Piraeus en via Istanbul. Daarom hebben we samen met experts op het gebied van kiwi's naoogstprocedures geïmplementeerd om de langst mogelijke houdbaarheid te garanderen. Dit omvat koelen, ethyleenbeheer, het juiste type verpakking, vochtbehoud en het juiste type containers met precieze instellingen voor koeling en ventilatie."

Normaal gesproken duurt de transit van Georgië naar Japan 60-65 dagen. Vanaf november 2023 heeft Nergeta dertien containers naar Japan verscheept vanuit de Georgische haven van Poti. Zeven daarvan passeerden ongestoord door de Rode Zee, maar op 17 december, toen de laatste zes containers met ongeveer 75 ton groene Hayward kiwi's de doorvoerhaven van Piraeus naderden, werd het bedrijf geïnformeerd dat het schip mogelijk omgeleid moest worden via Kaap de Goede Hoop.

"Aanvankelijk was het een schok omdat niets duidelijk was: hoeveel extra dagen betekent dit? Moeten de containers ook nog ergens anders worden overgeladen? Krijgen we het volgende beschikbare schip of moeten we in Piraeus 3-4 weken wachten? Uiteindelijk komen al deze vragen op één vraag uit: wat gebeurt er met het fruit als er 20-30 extra dagen scheepstijd zijn?"

De beslissing moest in één dag genomen worden. Nergeta doorliep een checklist, waarvan het belangrijkste punt was om de stevigheid van het fruit te kennen dat in de containers zat.

"We hielden nog ongeveer 200 kilo kiwi's van dezelfde partijen in onze koelopslag in Georgië en na controle bleek de gemiddelde hardheid 4,6 kgf te zijn. Elke container had meerdere ethyleenscrubbers gemonteerd op de inlaten van de koelsystemen van de containers, wat ons vertrouwen gaf. We hebben ook overlegd met een Nieuw-Zeelandse expert, Nagin Lallu, en samen waren we ervan overtuigd dat het mogelijk was om minstens 30 extra dagen transittijd te weerstaan. Dus besloten we om het aanbod tot omleiding van CMA-CGM te accepteren."

Uiteindelijk nam de reis 25 dagen extra in beslag in plaats van de vooropgestelde 60. De containers vertrokken op 29 november 2023 en kwamen respectievelijk aan in Tokio en Kobe op 20 en 24 februari 2024. Ondanks het vertrouwen in de naoogstprotocollen was er geen 100% garantie dat de kiwi's in goede staat zouden aankomen omdat er simpelweg geen eerdere ervaring was met een scheepsreis van 85-90 dagen.

"Op 22 februari kregen we goed nieuws van de klant: de hardheid was gemiddeld 2,5 kgf, met een Brixwaarde tot 17%. De hele lading werd geaccepteerd en verkoopbaar."

"Op een bepaalde manier zijn we blij dat dit is gebeurd, omdat we nu weten dat als de verstoring in de Rode Zee niet is opgelost voor volgend seizoen, we weten wat er gedaan moet worden om een 90 dagen lange scheepsreis te doorstaan."

Voor meer informatie:
Konstantine Vekua
Nergeta ltd
Mob/Whatsapp: +995 57 776 6752 (Georgië)
[email protected]
Linkedin: konstantinevekua