"De nieuwe sapcentrifuge Zitrux is de enige persmachine in de wereld die zichzelf reinigt. Dit was het ontbrekende sleutelkenmerk voor de retail in dit segment en dus kan deze integrale sapoplossing nu voldoen aan alle behoeften van de klant", zegt Víctor Bertolín, voorzitter van het Spaanse Zumex.

De hygiëne wordt gemaximaliseerd met een programma van tussentijdse reinigingen en een schoonmaak van het hele sapcentrifugesysteem aan het einde van elke dag. Daarbij heeft Zumex goed geluisterd naar de klanten die vier verbeteringssuggesties hebben gedaan: een gesloten (hermetische) machine, een lift, sensoren die waarschuwen wanneer de emmer en mand vol of leeg zijn en, uiteraard, een zelfreinigingsoplossing. "Zitrux is ontworpen om tegemoet te komen aan het belangrijkste tekort dat onze klanten al jaren zelf moeten dekken. Het resultaat is een machine met ongekende functies die een revolutie kan teweegbrengen op de markt", benadrukt Bertolín.

Supermarkten, hypermarkten en discounters zijn potentiële klanten voor Zumex wat deze machine betreft, maar ook alle professionals die via andere modellen hebben gezien dat het concept van een sapcentrifuge winstgevend is voor hen en die deze service nog willen optimaliseren via tijdswinst en kostenbesparing.

Tijdswinst en kostenbesparing
Fundamenteel voor de tijdswinst en kostenbesparing zijn volgens Zumex het minimaliseren van productverlies en de exacte meting van het geperste sap. Door een vergelijking te maken met de rendementscijfers van andere sapcentrifuges blijkt dat de schoonmaakkosten in termen van tijd en waterbesparing sleutelfactoren zijn. Zumex heeft uitgerekend dat een supermarktketen met 1.662 winkels tot €4 miljoen kan besparen door voor Zitrux te kiezen in plaats van een model met vergelijkbare kenmerken.

Zitrux heeft een capaciteit om 75 kg sinaasappelen in de mand en 120 liter afval in de emmer op te slaan. Er kunnen tot 40 stuks fruit per minuut worden geperst, een uniek cijfer in de sector. "We hebben het over de hoogste prestatie in deze categorie machines, een keerpunt dat ook een unieke winkelervaring voor de consument betekent", zegt de CEO van Zumex.

Dit model, dat overigens meer lijkt op een meubelstuk dan op een industriële machine, omvat ook een technologie genaamd Zumex Connect, die de klant belangrijke informatie levert, zoals de toestand van alle machines in realtime, de exacte hoeveelheid geperst sap of het moment waarop de laatste reiniging is uitgevoerd. Bovendien kan het waarschuwingen lanceren of de consument een video tonen als gebruiksaanwijzing.

Zumex, dat al geruime tijd actief is op de Europese, Amerikaanse en Aziatische markt met zijn sapcentrifuges, heeft deze recente innovatie gepresenteerd op internationale topbeurzen zoals Euroshop (Düsseldorf), Fruit Attraction (Madrid) of Host (Milaan). "Zitrux is het product van het blijven heruitvinden van de manier om vers en kwalitatief citrussap aan miljoenen consumenten over de hele wereld te bieden", besluit de CEO.

Voor meer informatie:
Zumex
www.zumex.com