Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Emilio Tejerina van Frutas Tejerina

Cherimoya-oogst bereikt hoogtepunt in Spanje

Zo’n drie weken geleden is de Spaanse oogst van cherimoya’s van start gegaan in de provincie Granada, iets eerder dan voorgaande jaren vanwege de hitte. "Normaal gesproken doet de productiepiek zich eind september/begin oktober voor, maar dit jaar zitten we nu al het hoogtepunt. En omdat dit de periode is met de meeste kilo's, zijn ook de prijzen het laagst", zegt Emilio Tejerina van Frutas Tejerina.

"Afhankelijk van de kwaliteit krijgen de telers tussen de 80 en 90 cent per kilo. Dat is gemiddeld toch 40 cent minder dan voorgaande jaren. Op dit moment volstaat het niet om de teeltkosten te dekken."

"Maar het seizoen is nog lang. In tegenstelling tot bij ander tropisch fruit stelt een goed gewasbeheer ons in staat om cherimoya’s praktisch van september tot mei te oogsten. En elk jaar is de tweede seizoenshelft meestal erg interessant voor de telers."

"Cherimoya heeft ook een heel andere markt dan ander tropisch fruit. Mango is bijvoorbeeld geen directe concurrent en dat zijn ook andere herkomstlanden niet." De provincie Granada is goed voor 96% van het cherimoya-areaal in de regio Andalusië, die zelf 99% van de Spaanse teelt voor haar rekening neemt. "Het is geen product waarvan de vraag exponentieel is toegenomen zoals avocado, maar ieder jaar neemt de consumptie toe in Europa. Vooral in Duitsland en Frankrijk wordt dit fruit steeds bekender, en dat heeft ertoe bijgedragen dat de afzet steeds minder geconcentreerd is. In het verleden werd cherimoya bijna alleen in Spanje verkocht en stortten de prijzen op een bepaald in", vertelt Emilio.

"Frutas Tejerina brengt de cherimoya’s zowel in Spanje als in Europa op de markt, via groothandels en supermarktketens zoals het Amerikaanse Costco, waar de cherimoya’s onder ons merk Tuki Frutti verkocht worden. Daarnaast zetten we een breed scala aan producten af die zijn geteeld aan de Costa Tropical van Granada en in Almería, zowel groenten als tropisch fruit, waaronder avocado, mango, mispel, passiefruit of dragonfruit. We brengen zelfs aardappelen uit Granada op de markt. Dat zijn de vroegste van heel Europa. We leveren ze aan onze klanten als een aanvulling op hun bestellingen."

Gat van twee maanden opgevuld met importfruit
Uit gegevens van de Andalusische overheid blijkt dat het cherimoya-areaal de afgelopen jaren stabiel is gebleven, met Granada als enige leverancier van dit exclusieve product in Europa.

"In Zuid-Amerika wordt ook cherimoya geteeld, met name in Peru en ook in Brazilië. Maar het zijn andere rassen dan de Spaanse", zegt Emilio, eraan toevoegend dat in Granada voornamelijk het Fino de Jete ras wordt geteeld en dat de sector voor haar product een oorsprongsbenaming heeft verkregen. "Ik heb gehoord dat er bedrijven zijn die buiten het Spanje seizoen cherimoya uit Latijns-Amerika op de markt proberen te brengen. Dat is erg interessant, want na het Spaanse seizoen is er een gat van twee maanden dat kan worden opgevuld met geïmporteerd fruit. Zo kan de consumptie het hele jaar door worden gehandhaafd."

"Anderzijds moet voor een delicaat product als cherimoya het transport per vliegtuig plaatsvinden en dat verhoogt natuurlijk de prijs van het fruit, wat het minder aantrekkelijk maakt in een periode waarin er een groot aanbod is van zomerfruit. We zien zelfs in ons eigen seizoen dat als de cherimoya een prijs van € 3 per kilo bereikt, niet alle klanten dit fruit blijven verkopen."

"Daarom proberen we in Granada het seizoen zo lang mogelijk te rekken, zodat het gat elk jaar kleiner wordt en we de markt een lokaal product kunnen aanbieden dat minder vervuilt en ook nog eens betaalbaar is." In Europa is er met de inflatie immers sprake van een algemene daling van de fruitconsumptie. "Alles is erg duur, en dat merkt de consument zeker bij de aankoop van groenten en fruit. Als we ze niet betaalbaar maken, kan er stagnatie optreden in de consumptie van bepaalde producten."

Voor meer informatie:
Frutas Tejerina
C/ Cantarranas 4
14613 El Varadero - Motril
Granada (Spanje)
Tel: +34 958 605 150
frutastejerina@frutastejerina.com
https://frutastejerina.com/