Voor de hele Frutania Group, een grote Duitse handelaar van zachtfruit, was 2023 tot nu toe een spannend jaar: de extreme weersomstandigheden en de hoge teeltkosten stelden de aangesloten telers soms voor grote uitdagingen. Ondertussen werd bij de afzet, ondanks de inflatie en de lagere koopkracht, goede resultaten geboekt. De laatste toevoeging aan de Grafschafter bedrijvenfamilie is de overname van het naastgelegen kersen- en pruimenbedrijf Krupp en daarmee het pruimenras Haroma. Freshplaza sprak ter plaatse met Frutania-baas Markus Schneider en zijn team over de ontwikkelingen in de steen- en zachtfruitsectoren.
Klik hier om direct naar de fotoreportage van de Frutania Group te gaan.
Een framboos van het ras Diamond Jubilee / Foto: Frutania GmbH
Bevredigende zachtfruitoogst 2023
Door het koude weer in april en mei was het bloeiproces relatief traag, wat zich weerspiegelde in een onderaanbod aan het begin van het aardbeienseizoen. "Tot nu toe hebben we echter mooi en stabiel fruit gehad, met goede fruitgroottes en smaak. Over het algemeen hadden we een prima markt, hoewel de laatste twee weken vrij moeilijk waren door de hitte. Als gevolg daarvan missen we nu al een paar weken kleine hoeveelheden," vat Schneider samen.
Voor de andere gewassen is het seizoen tot nu toe volgens plan verlopen, vervolgt de Frutania-baas. "Ondanks de kleine oogstvertraging van een week, zou ik het voor wat de frambozen betreft een normaal jaar willen noemen. Bij de rode bessen zijn we klaar met de vroege rassen en beginnen we nu met de oogst van het ras Rovada. De oogst van blauwe bessen en bramen is ook in volle gang en de kwaliteit is tot nu toe goed. Ook hebben we onze kruisbessenoogst en -verkoop met goede resultaten afgerond. Hoewel het een kleiner marktsegment betreft, zijn we er de afgelopen jaren in geslaagd om ons marktaandeel en oogstvolume successievelijk te vergroten door nieuwe rassen en teeltmethoden."
Een blik in de aardbeientunnel: een aanzienlijk deel van de zachtfruitteelt bij Frutania vindt plaats in een beschutte teelt. Hierdoor zijn de gewassen niet alleen beschermd tegen hitte en regen, maar kan ook het microklimaat in belangrijke mate worden gecontroleerd.
Foto: Frutania GmbH
Moeilijk kersenjaar komt eraan
Ondertussen is het kersenseizoen ook in volle gang. De oogst van de vroege rassen is al afgerond, de latere rassen zoals Regina worden nu geplukt. "We hadden dit jaar slecht bestuivingsweer en vorstschade, wat heeft geleid tot een onderaanbod op de markt", aldus Tobias Linnemannstöns, hoofd Supply Chain Management bij het bedrijf. "Kersen zijn een moeilijk onderwerp dit jaar," voegt Schneider toe. "Desondanks zijn de prijzen tot nu toe stabiel en de verkoop levendig. Vanuit een teeltperspectief zijn we op zoek naar geschikte late rassen. Het doel is om Duitse kersen nog in augustus en zelfs september op de markt te kunnen brengen en ons kersenassortiment dienovereenkomstig uit te breiden. Op dit moment is er een gat aan het eind van de Duitse oogst, totdat producten uit Canada en Chili op de markt komen. We hebben al vragen gekregen van retailers om dit gat in de aanvoer op te vullen."
De driekoppige directie van Frutania GmbH met Markus Schneider rechts / Foto: Frutania GmbH
Renaissance van de pruim
In het zuidelijke teeltgebied van Frutania GmbH, bij het zusterbedrijf Fruitfels GmbH in Oberkirch, worden al vroege pruimen geoogst en in week 31 begint ook de regionale pruimenoogst in de provincie. "Ondanks geïsoleerde hagelschade begint het seizoen dit jaar kwalitatief goed en we verwachten een absoluut volumejaar", zegt Schneider, die wijst op de groei van het ras Haroma. "Met Haroma hebben we een geweldig kwaliteitsproduct uit de regio. Dankzij het bladerdak kunnen de pruimen van kaliber 35 tot 40 langer aan de boom rijpen zonder dat we bang hoeven te zijn voor regenbuien en de bijbehorende schade. De geweldige smaak maakt dit ras ook geschikt voor zowel verse consumptie als voor pruimen voor de verwerkingsindustrie."
Schneider gelooft in de renaissance van de Duitse pruim. "Wij geloven in de verdere ontwikkeling van pruimenrassen binnen onze groep. Het is belangrijk dat we een feelgood-pakket creëren voor zowel de teler als de klant, waarin we een compromisloze kwaliteit laten zien. Hetzelfde geldt voor mirabelpruimen, die sinds een paar jaar weer in opkomst zijn en snel aan belang winnen binnen onze groep, vooral in de regio Mainz."
Enkele leden van de Frutania familie (met de klok mee): Béatrice Schneider met het managementteam van de marktschuur, verpakkingsexpert Benno Friebe, Frutania locatiemanager Marc Stracke en chef-kok Romu van de marktschuur.
'Schaars' jaar 2022
Als een van de grootste marketeers in Duitsland wordt de Frutania ook geconfronteerd met de exponentiële kostenstijgingen, die ook in de winter merkbaar werden in de zelfmarketing van de Marktscheune in Wachtberg. Schneider: "2022 was in dit opzicht een heel slecht jaar, wat weer te wijten was aan de terughoudendheid van de consument. Dit jaar verloopt de marketing wat soepeler en zijn de prijzen ook makkelijker te realiseren. Op lange termijn staan we nu voor de taak om de teelt aan te passen aan de toekomst in een politiek heel andere omgeving, maar dat is in de praktijk bijzonder moeilijk. We moeten er rekening mee houden dat de minimumlonen in de nabije toekomst zullen stijgen naar €14 per uur. Tegelijkertijd leven we in een omgeving waarin consumenten erg op hun financiën letten. We geloven echter heilig in onze strategie en willen ook in de toekomst fruit van hoge kwaliteit blijven leveren."
(V.l.n.r:) Meester fruitteler Martin Krupp, Tobias Linnemannstöns (hoofd Supply Chain Management), Béatrice en Markus Schneider.
Jong talent en verdere ontwikkeling
Als het gaat om de toekomst, is de kwestie van jong talent erg belangrijk bij Frutania en op telersniveau. "Met de toevoeging van Fruitfels hebben we nu een groot producentennetwerk in de regio Oberkirch. Het is verbazingwekkend hoeveel fantastische jonge telers er zijn, met inzet en passie. Dit laat ons zien dat er veel nieuw bloed is in de hele Frutania Group. Natuurlijk veranderen de structuren in de tuinbouw. Dat is ook de reden waarom we de Frutania Academy hebben opgericht, om mensen die verantwoordelijkheid dragen bij ons en in de kring van onze aangesloten telers te stimuleren en hen nieuwe perspectieven te laten zien die hun horizon verbreden," besluit Schneider.
Voor meer informatie:
Markus Schneider
Frutania GmbH
Heinrich-Lanz-Str. 3
D-53501 Grafschaft-Ringen, Duitsland
Tel.: +49 (0)2641 91110
info@frutania.de
http://www.frutania.de