Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl-bananen voor € 0,95/kg niet duurzaam

Latijns-Amerikaanse bananentelende landen zijn niet blij met de laatste prijsverlaging van -35%, in een recente promotieactie van de Duitse retailer Lidl. Deze heeft in de week van 13 maart een aanbieding gepubliceerd waarin een kilo door Rainforest Alliance gecertificeerde bananen voor 0,95 eurocent worden aangeboden.

In een persverklaring stelt de Latin American Alliance het volgende: "Wij, de ondertekenaars van deze verklaring, erkennen en respecteren het recht en de vrijheid van alle spelers in de waardeketen om hun prijzen te bepalen en tijdelijke promoties te adverteren in overeenstemming met hun bedrijfsplannen. Wij willen echter niet voorbijgaan aan het feit dat dit soort promoties de inspanningen en investeringen van telers (klein, middelgroot en groot) en exporteurs in de duurzaamheid van de Latijns-Amerikaanse sector op deze manier ondermijnt. Ook komt de sector op deze manier de verbintenissen niet na, die de Europese supermarkten zijn aangegaan om de inspanningen voor duurzaamheidsinvesteringen in de sector te ondersteunen, met name door middel van Shared Responsibility en consumenteneducatie, om hen in staat te stellen een ecologische overgang te maken."

"De in de aanbieding geadverteerde prijs komt overeen met een verlaging van 35% ten opzichte van het origineel (1,45 euro/kg) en is niet in overeenstemming met de werkelijke verkoopprijs van de banaan. Deze promotie geeft de consument dus een verkeerd beeld van de werkelijke waarde van het product en is in strijd met de begrippen "eerlijke prijs" en "leefbaar loon", die voor de retailers van essentieel belang zijn om de ecologische, economische en sociale duurzaamheid van de bananensector te garanderen."

"Daarom willen we waarschuwen dat dit soort promoties niet als referentiemodel wordt genomen door de rest van de concurrenten, evenals de certificeerders die deel uitmaken van de gedeelde verantwoordelijkheid van de sector."

"We moeten allemaal samenwerken, zodat bananen tegen een eerlijke prijs worden verkocht, een prijs die de inspanningen van de hele waardeketen weerspiegelt en specifiek die van de telers en arbeiders van de Latijns-Amerikaanse bananensector."

Een grote Latijns-Amerikaanse bananenteler en leverancier aan Europa en de rest van de wereld lichtte toe waarom het voor hen belangrijk is om eerlijkere en betere prijzen van de Europese detailhandel te krijgen: "Het is belangrijk omdat de teeltkosten de afgelopen twee jaar zijn gestegen door de prijzen van meststoffen en grondstoffen. Ook moeten we samen met de retailers nadenken over de duurzaamheid van de bananensector en dat betekent meer investeringen en hogere productie- en teeltkosten voor certificeringen die meer verantwoordelijkheid voor milieu en maatschappij met zich meebrengen."

Er is contact opgenomen met Lidl Duitsland voor commentaar, maar er is niet tijdig gereageerd voor deze publicatie.

Voor meer informatie:
Julio Mérida
Latin America Task Force
jmerida@apib.org.gt 

Publicatiedatum: