Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Reefer spottarieven binnenkort terug naar pre-pandemische niveaus

De meest recente publicatie van Xeneta, dat realtime gegevens over zeevrachttarieven van grote verladers verzamelt, wijst op een toenemende "normalisatie" van de reefermarkt, waarbij de spottarieven voor vervoer van het Verre Oosten naar Noord-Europa weer op het niveau van vóór de pandemie liggen. De kortetermijntarieven voor reefers zijn gezakt van maar liefst $ 16.000 per FEU in januari 2022 tot ongeveer $ 2.300 vandaag. 

Verstoring van de markt
"Er zijn een aantal interessante ontwikkelingen in deze handel die hun licht werpen op de bredere macro-economische factoren", zegt Peter Sand, hoofdanalist bij het in Oslo gevestigde Xeneta. 

"De coronajaren creëerden een nieuwe realiteit voor de zeevrachtmarkt, met gespannen toeleveringsketens en een grote vraag die de gevestigde patronen verstoorden. Er was een stormloop op droge containers die de prijzen opdreven, in die mate dat ze in juni 2021 $ 3.600 per FEU duurder waren dan koelcontainers. Dit was het hoogtepunt, maar die meerkost was kenmerkend voor de zeevrachtmarkt, want hij hield aan van eind 2020 tot midden 2022."

Constante daling
Na juli 2022, merkt Sand op, laten de gegevens van Xeneta echter een geleidelijke ‘normalisatie’ zien van de dry/reefer-relatie, waarbij de reeferprijzen weer de bovenhand namen. Reefertarieven liggen sindsdien gemiddeld $ 493 per FEU hoger. 

"De tarieven van zowel container als reefers zijn sinds de zomer van vorig jaar constant gedaald, want de congestie nam af, de vraag daalde en vervoerders pasten hun netwerken aan de nieuwe realiteit aan", zegt hij. "Reefertarieven zijn in die periode een of twee keer onder die van containers gezakt, maar niet meer sinds november 2022."

"Nu de tarieven voor containers nog steeds lijken te dalen, terwijl vervoerders naarstig op zoek zijn naar ladingen om winstgevende bezettingsniveaus te bereiken, lijkt de spreiding nu weer groter te worden. Begin maart kosten reefers bijna $ 1000 per FEU meer op de spotmarkt. Dit verschil ligt heel deel dicht bij het pre-pandemische niveau en overtreft het zelfs iets."

Blanco afvaarten
Sand voegt eraan toe dat het tekort aan koelapparatuur, dat de prijzen naar recordniveaus duwde, "er niet meer is" en dat "voor Europese exporteurs van gekoelde goederen deze terugkeer naar een normale situatie welkom is." Het enorme aantal blanco afvaarten – ongeveer 30% op deze belangrijke wereldwijde handelsroute – heeft echter invloed op de plannen. "De terugreis naar het Verre Oosten is de belangrijkste beweging voor de reefers", besluit hij. "Als de schepen niet opdagen, staan de exporteurs natuurlijk voor een uitdaging." 

Voor meer informatie: xeneta.com

Publicatiedatum: