Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rederijen zouden met verliezen kampen door dalende vrachttarieven

Terwijl het vrachtvervoer over zee wereldwijd blijft dalen als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, blijven de vrachttarieven ook dalen. In de tweede helft van 2022 is het vrachtvervoer in containers, bulkcarriers en lichtere schepen met 20% tot 50% gedaald, zeggen insiders uit de sector.

Dit betekent dat na meer dan twee jaar van torenhoge kosten in een door een pandemie verstoorde bevoorradingsketen, de vrachttarieven blijkbaar voorbij de comfortdrempel zijn gezakt; scheepsexploitanten worden nu geconfronteerd met verliezen.

Door het verminderde vrachtvolume vervoeren veel schepen minder dan hun laadcapaciteit, terwijl sommige schepen gedwongen zijn voor anker te blijven liggen zonder vrachtafspraken. De dalende vrachtprijzen hebben ook een klap toegebracht aan de onlangs gestarte rechtstreekse scheepvaartdiensten van Chattogram naar bestemmingen in Europa. Van de vier routes kon de scheepvaart op de route Chattogram-VK-Nederland, die in mei 2022 van start ging, slechts tot oktober van dat jaar doorgaan.

De vrachtkosten op de Europees-Amerikaanse routes via overslaghavens zijn drastisch gedaald - het tarief per container op de routes Chattogram-Europa is gedaald van 14.000-16.000 dollar in 2020 tot 1.500-2.000 dollar. Op de VS-routes is het tarief gedaald van $16.000 naar $3.000. 

Bron: tbsnews.net

Publicatiedatum: