MSC, CMA CGM, Evergreen en Zim grootste vlootuitbreiders in 2022

Volgens het meest recente rapport van Alphaliner registreerden MSC, CMA CGM, Evergreen Marine Corporation en Zim Lines in 2022 de grootste vlootgroei onder lijnoperators.

De vier rederijen plaatsten op agressieve wijze orders voor nieuwbouw, engageerden zich in langetermijncharters en deden tweedehandsaankopen om hun concurrentiepositie te versterken net voordat de zeevrachtmarkt medio 2022 begon te normaliseren.

MSC, dat vorig jaar Maersk Line inhaalde als 's werelds grootste lijnvaartmaatschappij, vergrootte de voorsprong op zijn grootste rivaal door zijn vloot uit te breiden met 321.455 TEU tot 4,6 miljoen TEU (+7,5%). Hiervan bestond 83.600 TEU uit nieuwbouw.

De vloot van Maersk Line kromp met 61.705 TEU tot 4,22 miljoen TEU (-1,4%), aangezien de Deense vervoerder een aanzienlijke hoeveelheid tonnage terugleverde. Deze schepen werden ofwel tweedehands verkocht of gerepareerd voor rivaliserende vervoerders die bereid waren hogere chartertarieven te betalen of langere charterperiodes te accepteren.

"MSC zal deze nummer 1-positie waarschijnlijk in de nabije toekomst behouden. Het orderboek van 124 schepen is met 1,73 miljoen TEU verreweg het grootste in de sector. MSC heeft 14 megamax-schepen en 22 neo-panamax-schepen in bestelling voor levering in 2023", merkt Alphaliner op. Ook de vloot van CMA CGM groeide met 225.268 TEU tot 3,39 miljoen TEU (+7,1%).

De groei van de vloot van Evergreen met 12,5%, waardoor de capaciteit op 1,66 miljoen TEU komt, is voornamelijk gedreven door 20 nieuwbouwschepen van 217.500 TEU, waaronder grote megamax-schepen die het vorig jaar ontving van Samsung Heavy Industries (twee schepen) en de China State Shipbuilding Corporation-groep (vijf schepen).

Toevallig boekten MSC, Evergreen en CMA CGM ook de grootste vlootgroei in 2021.

Procentueel was het echter Zim Lines die in 2022 de grootste vlootgroei kende onder de containerrederijen, met een toename van 29% of 119.961 TEU tot een totale capaciteit van 533.823 TEU. Daarmee heroverde de Israëlische boxcarrier zijn 10e plaats dat het in 2021 was kwijtgespeeld aan Wan Hai Lines.

Zim voerde een asset-light-strategie uit en verwierf meer schepen via langetermijncharters. Bijna 95% van de vloot wordt gecharterd en 100% van de schepen in het orderboek zal ook via charters worden aangeschaft.

"Ondanks de daling van de spotvrachttarieven voor front-haul op de hoofdroutes vanuit China gedurende het voorbij jaar, die daalden van hun piek begin 2022 tot bijna pre-pandemische niveaus vandaag, bleek het afgelopen jaar bijzonder lucratief voor de lijnvaart. Solide contracttarieven en een sterke transatlantische markt hielpen vervoerders om winstgevend te blijven. Veel vervoerders probeerden om hun vloot uit te breiden om ten volle te profiteren van de ongewoon sterke markt", stelt Alphaliner.

Voor meer informatie: container-news.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.