"Investeren in automatisering vanwege arbeidstekort"

Hoe meer en meer regio's Covid-19 maatregelen versoepelen, des te meer internationale tentoonstellingen worden er opnieuw georganiseerd, met massa's exposanten en bezoekers. Mensen uit de fruitsector zijn enthousiast dat ze hun collega's weer persoonlijk kunnen ontmoeten.

De Japanse innovator van schilmachines, Astra Inc, was in oktober op de IFPA-beurs. Het was de eerste internationale beurs waaraan Astra deelnam na Covid. Het bedrijf ontving ongeveer 200 potentiële kopers op de stand en heeft meer dan 10 schilmachines verkocht in de drie dagen dat de beurs duurde. Ryo Takeshita, de verkoopmanager van Astra, was blij dat er zoveel vraag was naar Astra-schillers. Hij deelde zijn recente ervaringen en inzichten.

Bedrijven kiezen voor schilmachines vanwege arbeidskosten
Ryo zag in dat veel bezoekers voor een automatische schiller kiezen vanwege de hoge arbeidskosten. "Ik was verrast door de arbeidskosten die soms worden betaald. De inflatie is zeker een van de oorzaken van het probleem, maar veel bedrijven moeten de lonen verhogen om mensen aan te trekken, vanwege het huidige tekort aan arbeidskrachten. Bedrijven worstelen met het vinden van een oplossing."

"Neem Japan als voorbeeld: sinds het begin van pandemie tot nu toe kunnen de meeste mensen alleen op bepaalde dagen gaan werken. (Japan kent nog steeds strengere maatregelen dan veel andere regio's.) Veel winkels en restaurants zijn gesloten vanwege het personeelstekort. Dit is vooral een probleem voor kruidenierswinkels, waar normaliter veel huisvrouwen werken. Nu er in Japan veel kinderen besmet raken, zijn deze dames druk bezig met de zorg voor hun kinderen en kunnen ze niet werken." Ryo: "Naast het personeelstekort zijn ook de arbeidskosten een probleem. De Japanse arbeidskosten stijgen eigenlijk niet, maar omdat de Japanse economie achteruitgaat, wegen de lonen feitelijk zwaarder. Dus zijn bedrijven meer bereid te investeren in automatische oplossingen, om de kosten te drukken."

"Ik ben erg trots dat onze machine een mangofabriek in Orlando heeft gered. De fabriek schilde en verwerkte vroeger mango's met veertien mensen. Op een gegeven moment kon de fabriek de stijgende kosten niet meer dragen en kocht het bedrijf een KA-750PM schilmachine van ons. Het aantal arbeidskrachten daalde tot acht. Met de lagere kosten en de mooiere producten op de markt, werd de financiële status van het bedrijf weer normaal."

 

Automatische oplossingen voor kostenbesparing
De mangofabriek in Orlando was niet het enige succesverhaal. Ryo noemde nog een paar gevallen waarin bedrijven voordeel hebben gehad van de Astra automatische schilmachine.

"We hebben een andere klant uit Californië, een supermarkt die onlangs onze KA-750 serie heeft aangekocht voor het schillen van mango's. Voorheen werkten in deze supermarkt 4 mensen 5 dagen per week gedurende 8 uur per dag, wat neerkomt op 160 arbeidsuren. Na aankoop van de KA-750PM konden ze hetzelfde aantal mango's schillen met een team van 3 personen, die 5 dagen per week gedurende 5,5 uur per dag werkten, wat neerkomt op slechts 82,5 arbeidsuren. Zo werden de kosten van de machines in slechts 2 maanden terugverdiend." Ryo: "Automatisch schillen is hygiënischer dan handmatig schillen, wat vooral belangrijk is sinds de pandemie consumenten bewuster heeft gemaakt van hun gezondheid. De Astra-schilmethode geeft de supermarkten meer veiligheid."

Naast fabrieken en supermarkten profiteren ook kleinschalige bedrijven van de automatische schilmachines van Astra. Koichiro Kato, een Japanse ondernemer die onlangs fruitmerk Daifuku heeft opgericht. Door de toegenomen verkoop heeft Kato onlangs een paar automatische fruitschilmachines aangeschaft om het productieproces te vergemakkelijken.

"We hebben gekozen voor een Astra schilmachine, omdat dit een zeer bekend schilmerk is in de lokale fruitverwerkende sector. Het model dat we gebruiken is de KA-700H. We gebruiken het voor het schillen van alle kleine soorten fruit, van kiwi's en citrus tot peren en appels," aldus Kato, "De machines hebben geweldig werk geleverd, we zijn er echt blij mee. Neem als voorbeeld de kiwi: goed opgeleid personeel doet er 30 seconden over om een kiwi te schillen. Maar met de machine kan een kiwi gemakkelijk in 3 seconden worden geschild. Onze efficiëntie is dus bijna 10 keer zo groot geworden."

Naast het terugdringen van de kosten zijn er nog meer zaken die we kunnen ondersteunen
"Een klant heeft ons verteld, dat voor het gebruik van de dunschiller de werknemers lang moeten worden getraind voordat ze in staat zijn de schil zo dun mogelijk te schillen en de maximale hoeveelheid fruitvlees over te houden. Maar nu kan de klant het programma op de dunschiller instellen, wat resulteert in een beter uiterlijk, minder waterigheid en dus langer houdbare producten. Ook hun productafval is met 10% verminderd."

Astra heeft verschillende prijzen gekregen in verband met automatische schiltechnologieën, waaronder de 'Kitchen Innovations Award' in 2018, 'Touhoku New Business Award' in 2019 en de '14th Nippon New Business Creation Award for Entrepreneurial Excellence' in december 2019.

Voor meer informatie, klik hier.

ASTRA Inc.
Ryo Takeshita
Tel.: +81 0245412444
E-mail: en.info@e-astra.co.jp
Website:  https://en.e-astra.co.jp/


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.