Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het regent boetes bij Hollandse transporteurs na vermeende overtreding Londense Low Emission Zones

Londen kent milieuzones (‘Low Emission Zones’) om de meest vervuilende zware dieselvoertuigen te weren en weggebruikers aan te sporen schonere auto’s in te zetten. Naast deze zones, heeft Groot-London, in een iets kleinere cirkel, ook een ‘Ultra Low Emission Zone’ (ULEZ) ingesteld. Voor beide zones geldt dat alle voertuigen die erbinnen rijden, dienen te voldoen aan de emissienormen en moeten zijn geregistreerd bij Euro Parking Collection (EPC). Voertuigen die niet geregistreerd zijn, kunnen een forse boete tegemoet zien.


Een pakket aan boetes over 2021 bij een Hollandse exporteur

Vrachtwagens van meer dan 12 ton bruto voertuiggewicht moeten in Londen verder voldoen aan de DVS (Direct Vison Standard) en beschikken over een ‘HGV Safety Permit’. De DVS meet hoeveel een vrachtwagenchauffeur direct door de ramen van zijn cabine kan zien. Ongeacht of het voertuig voldoet aan de veiligheidseisen, dient elke HGV, binnenlands of buitenlands, te beschikken over een veiligheidsvergunning alvorens Groot-London te betreden.

Voor het zonder veiligheidsvergunning rijden in Groot-London kunnen, net zoals in de milieuzones, forse boetes uitgedeeld worden. De DVS en de milieuzones maken deel uit van het ‘Vision Zero-plan’ van Londen om ongelukken met doden en ernstig gewonden in de stad te voorkomen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarnaast is het een behoorlijke bron van inkomsten voor de gemeentekas. Hoewel voertuigen kosteloos kunnen worden geregistreerd, regent het momenteel boetes. "Opvallend genoeg zie ik ook veel boetes op overtredingen uit 2021. Kennelijk is de Britse handhaver uit zijn corona-slaap ontwaakt en bezig met een inhaalslag", constateert een Hollandse AGF-exporteur.

"Een zorgelijke ontwikkeling daarbij is dat Londen de incasso van de boetes uit handen geeft als na diverse herinneringen en aanmaningen betaling is uitgebleven. De meeste bedrijven hebben überhaupt niets ontvangen, niet de officiële boete, noch de herinneringen en noch de aanmaningen. Zij worden plots geconfronteerd met forse verhogingen en incassokosten. Stapels boetes worden opgestuurd, zelfs daterend uit 2021. Contact opnemen met de betreffende instanties is een bron van ergernis. De eerste ziet dat men voldoet aan alle eisen, maar je moet contact opnemen met B. Helaas weet B er niets vanaf en stuurt je weer door naar C. Deze kan je ook niet helpen en je wordt weer verwezen naar A (??), die je dus ook niet wijzer kan maken..."

Publicatiedatum: