Het van oorsprong Israƫlische bedrijf Wasteless biedt een op kunstmatige intelligentie aangestuurde oplossing om voedsel-verspilling in supermarkten te verminderen. Het bedrijf gaat het dynamische prijssysteem in winkels van supermarktketen van Hoogvliet in de regio Den Haag implementeren. Door de prijsverlagingstechnologie van Wasteless toe te passen op versproducten, vermindert de supermarkt op korte termijn de kosten die verspilling en prijsverlagingen veroorzaken, naar verwachting met respectievelijk 30% en 50%.
Wasteless heeft de streepjescodes en elektronische schapetiketten van de detailhandelaar geoptimaliseerd voor de verscategorieƫn. Het risico dat een product in het schap over de houdbaarheidsdatum gaat, wordt gemonitord. Naarmate een product een grotere kans heeft om onverkocht te blijven en de houdbaarheid verloopt, wordt het goedkoper. Hiermee wordt de klant gestimuleerd om niet het meest verse product te kopen. Het Wasteless-algoritme actualiseert automatisch de prijzen in het schap, in de app die het personeel van Hoogvliet gebruikt voor de schapcontroles en bij de kassa.