Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-horecagroothandelaar Paul Wijnen

“We liften mee op de groei van de regio Eindhoven"

Tholen - De AGF-verkoop richting de horeca verloopt bij horecagroothandel Paul Wijnen uit Westerhoven vlotjes. "De restaurants zitten de komende maand goed vol. Qua producten vind ik vooral de vraag naar de zogeheten vergeten groenten opvallend. Producten als schorseneren zijn op het moment erg hot."

"Wij klagen dan ook niet, al moet ik ook wel zeggen dat we als regio meeliften op de groei die Eindhoven als 'Randstad van Brabant' doormaakt. De expansie van bedrijven als ASML, daar vaart de hele regio wel bij", vertelt Paul, die bedrijven in de straal van zo'n 60 kilometer rond het bedrijf voorziet.


Eigenaren Paul Wijnen (links) en Erik Hoogers in de snijkeuken

"Ons klantenbestand bestaat uit zo'n 250 tot 300 klanten. Natuurlijk zouden we geografisch verder uit kunnen breiden, maar ik vind het belangrijker dat we de dingen die we doen heel goed blijven doen, dan dat we alleen maar verder groeien. Op kwaliteit en service wil ik gewoon niet inboeten. Met zo'n 35 collega's hebben we een heel clubje mensen aan het werk, want het blijft toch voor een groot gedeelte handwerk in onze business."

"De laatste vijf, zes jaar zijn we een volwassen bedrijf geworden. Inmiddels hebben we een pand van zo'n 1.200 m2, waar we dagelijks onze salades en gesneden groenten vers voor onze klanten bereiden. Natuurlijk was de coronalockdown ook voor ons een zware tijd, maar ik ben blij dat we iedereen binnenboord hebben kunnen houden en zo toch een vlotte start konden maken. We hebben gediplomeerde koks als collega's die weten wat er gevraagd wordt in de keuken. Je moet er niet aan denken dat je opnieuw naar zulke mensen op zoek moet."

Van meeloper op de kaart naar hoofdgerecht
De impact van de inflatie verschilt volgens Paul behoorlijk per zaak. "Het hogere segment lijdt er nog totaal niet onder, die zitten nog tjokvol. Wel zie je in het middensegment veel partijen in dezelfde vijver vissen. Heel belangrijk is wat het restaurant zelf brengt aan creativiteit. De trend dat er steeds meer groenten op de kaart komen ten koste van vlees of vis zet zich alleen maar voort. Vroeger waren we vaak een meeloper bij het menu, nu vormen we vaak het hoofdgerecht!"

"Sommige restaurants zetten volop in op Kerst, maar we hebben er ook klanten tussen die met Kerst gewoon dichtgaan. Ook hebben we klanten waarbij het afhalen in coronatijd zo goed is bevallen dat ze dit ernaast blijven doen. De hele denkwijze is door de lockdown toch wel anders geworden. Ik zeg altijd: 'Het maakt niet uit hoe ze het doen, als ze datgene wat ze doen maar ongelofelijk goed doen. Kwaliteit zegeviert altijd!'"

De inkoop doet Wijnen vooral via de grotere grossiers zoals Goesten, Van Aarle en Postuma. "Voor hen zijn we ook interessanter geworden doordat we de laatste jaren een stuk zijn gegroeid. We zijn kredietwaardig en ze kunnen bij ons veel goede handel kwijt", constateert Paul. "We leveren een totaalpakket. Om de koks te ontzorgen wordt een stukje mise-en-place steeds belangrijker."

Voor meer informatie:
Paul Wijnen
Leemskuilen 29
5563 CL Westerhoven
Tel: 040-2570732 
[email protected]
www.paulwijnen.nl