Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Asda blijft VK's meest betaalbare supermarkt voor online boodschappen

Nederland: Ahold Delhaize belooft 'netto-zero' op CO2-uitstoot tegen 2040
Ahold Delhaize heeft verklaard dat het van plan is de CO2-uitstoot van zijn activiteiten tegen 2030 met 50% te verminderen en tegen 2040 netto zero te worden. Het bedrijf wil ook dat zijn hele waardeketen de CO2-uitstoot tegen 2030 met ten minste 37% vermindert en tegen 2050 netto nul is en ervoor zorgen dat al zijn klimaatdoelstellingen in overeenstemming zijn met de doelstelling van de Verenigde Naties om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden.
Bron: Supermarket News

VK: Asda blijft VK's meest betaalbare supermarkt voor online boodschappen
Asda heeft zijn titel van goedkoopste online supermarkt van het Verenigd Koninkrijk in oktober behouden en verslaat de duurste optie met meer dan € 28,91. Volgens nieuw maandelijks onderzoek biedt de "big four" supermarkt nog steeds de meest betaalbare prijzen voor de wekelijkse online boodschappen.
Op basis van een winkelwagentje met 42 dagelijkse artikelen was de supermarktgigant niet alleen de goedkoopste met € 138,89, maar het totaalbedrag van het winkelwagentje was zelfs met € 0,43 gedaald ondanks het feit dat de voedselprijzen tot het hoogste niveau waren gestegen, volgens de prijsbewakingswebsite Alertr, die de zes grote supermarktketens Asda, Morrisons, Tesco, Sainsbury's, Waitrose en Ocado volgt. Lidl en Aldi werden niet meegerekend omdat zij momenteel geen volledige online winkel hebben.
Bron: DerbyTelegraph

Frankrijk: Wat Carrefour van plan is met Potager City
Carrefour wil in januari drie vestigingen openen van zijn nieuwe versformule Potager City. Het concept? Een verswinkel met producten uit de korte keten tegen supermarktprijzen. CEO Alexandre Bompard had het al aangekondigd in zijn recente strategische update: de retailer wil zijn engagement voor duurzame land- en tuinbouw versterken. Daartoe introduceert het concern een nieuwe duurzame winkelformule en het heeft zojuist meer details vrijgegeven. De eerste drie winkels gaan al binnen twee maanden open, in Parijs.
Bron: RetailDetail

VK: Voedselprijzen stijgen naar record met 14,3% in november
De voedselprijs in Britse winkels steeg in november met het hoogste jaarlijkse percentage sinds het begin van de metingen in 2005, een nieuwe klap voor huishoudens die worstelen met de kosten van levensonderhoud, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Volgens het British Retail Consortium (BRC) waren de prijzen van verse levensmiddelen deze maand 14,3% hoger dan een jaar geleden. 
Bron: European Supermarket Magazine

Duitsland: Lidl ziet internationale groei vertragen, marges blijven intact
Lidl heeft een mooie omzetstijging gerealiseerd in zijn internationale activiteiten, hoewel het groeitempo wat vertraagt na de pandemie. De discounter slaagt erin zijn marges in de meeste landen op peil te houden, met één pijnlijke uitzondering. De Duitse discounter Lidl is nu actief in 32 landen: daar kwamen onlangs Letland (oktober 2021) en Estland (maart 2022) bij. De retailer heeft zijn internationale activiteiten, alle activiteiten buiten Duitsland, goed voor meer dan twee derde van de totale omzet van de retailer, overgedragen aan het bedrijf Lidl Stiftung & Co.KG. De resultaten van laatstgenoemde zijn nu bekend voor het gebroken boekjaar 2021/22, dat eindigde in februari 2022, nu Barclays-analisten in de cijfers zijn gedoken.
Bron: RetailDetail

België: Colruyt-werknemers besparen tot 90 minuten per dag met bevoorrading van schappen
Colruyt-medewerkers hebben deze week de nieuwe Product Finder-technologie in gebruik genomen. Alle 16.000 winkelbedienden van de Groep Colruyt kregen enige tijd geleden een smartphone die hen ondersteunt bij hun dagelijkse werk. Deze week ging een test van start met een heel bijzondere nieuwe toepassing op deze smartphone: wanneer winkelmedewerkers een artikel scannen met een barcodescanner die op hun toestel is aangesloten, knippert het licht van het elektronische prijsetiket op het schap en weten ze waar het artikel hoort. Het bevoorraden van de schappen kost dagelijks tot 90 minuten minder. De nieuwe technologie werd ontwikkeld door het innovatieteam van Colruyt Group Smart Technics en werd met succes getest in de Colruyt-winkels van Poperinge en Heverlee. Aansluitend werd de technologie ook geïntroduceerd in de winkel in Halle. De verdere uitrol is gepland voor 2023.
Bron: Colruyt