Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

HelloFresh brengt nieuwe menucategorie 'Klimaatbewust' naar Nederland

HelloFresh rolt de nieuwe menucategorie 'Klimaatbewust' uit naar elf extra markten, waaronder Nederland. De nieuwe categorie werd in november 2021 in Duitsland en Oostenrijk gelanceerd als reactie op de onlangs gepubliceerde levenscyclusanalyse. Hieruit blijkt dat de ingrediënten die gebruikt worden verreweg de grootste bijdrage leveren aan de uitstoot van HelloFresh-recepten. De categorie is nu beschikbaar in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk, België, Luxemburg, Australië, Nieuw-Zeeland, Italië, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen en Zweden. In Nederland vallen recepten in de categorie wanneer deze minimaal 51 procent minder CO2-uitstoot veroorzaken dan het gemiddelde HelloFresh-recept in 2021.

Duurzame voedingskeuzes toegankelijk maken
"Intern klantonderzoek laat zien dat twee derde van de HelloFresh-klanten meer wil weten over de uitstoot die gepaard gaat met de productie en verwerking van ingrediënten. In samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau HowGood wordt de impact van recepten op het klimaat gemeten met behulp van informatie uit hun wereldwijde database. Hierbij wordt gekeken naar belangrijke meetpunten, waaronder de uitstoot van broeikasgassen die veroorzaakt wordt door de landbouwproductie en verwerking van ingrediënten voor HelloFresh-recepten", zo melden ze.

Wekelijks staan er in Nederland tot zeven recepten op het menu die in de nieuwe categorie vallen. Dit is gemiddeld een kwart van het lokale aanbod en geeft klanten inzicht rondom het maken van duurzame(re) voedingskeuzes.

De productie en verwerking van  ingrediënten draagt het meest bij aan uitstoot
In april 2022 publiceerde HelloFresh een levenscyclusanalyse waarin de ecologische voetafdruk in de gehele toeleveringsketen werd geanalyseerd, van het veld tot op het bord. "Daaruit blijkt dat een gemiddelde maaltijd van HelloFresh in de Benelux 11% minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan wanneer precies dezelfde maaltijd is gemaakt met ingrediënten uit de supermarkt. Ook blijkt dat de productie en verwerking van ingrediënten verreweg de grootste bijdrage leveren aan de CO2-uitstoot. Dit inzicht toont het belang aan van het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van recepten. Een recent gepubliceerd artikel concludeert dat koken met HelloFresh - in vergelijking met traditioneel bereide maaltijden - voedselverspilling in huis met wel 38 procent vermindert."

Pauwel Wiertsema, CEO bij HelloFresh Benelux: "Met de introductie van deze nieuwe categorie willen we onze klanten zelf de keuze geven om hun impact op het milieu te bepalen. Wij zorgen voor de inzichten benodigd voor het maken van een klimaatvriendelijke keuze, de klant kan de keuze maken om (vaker) zo’n recept op tafel te zetten. Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. Impact maken vanaf je bord, daar gaan we voor."

"Onze innovatieve (supply-chain)technologie verbindt miljoenen datapunten met elkaar. Zo krijgen we inzicht in de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie en verwerking van ingrediënten. Met behulp van deze inzichten werken wij verder aan het verlagen van de uitstoot van onze recepten", aldus Tilman Eichstädt, COO Upstream bij HelloFresh International. "De introductie van de categorie ‘Klimaatbewust’ is de eerste stap naar ons doel om volledige transparantie te bieden over HelloFresh-producten en -recepten. Zo willen wij onze klanten helpen inzicht te krijgen in het maken van duurzamere receptkeuzes."

Bron: HelloFresh

Publicatiedatum: