Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oleksandr Pukshyn, Blue Berry:

"Door de oorlog hebben we ons tijdelijk moeten richten op de import van groenten om de bevolking te voeden"

Tholen - De Russische invasie heeft grote invloed op de Oekraïense blauwe bessenhandelaren. De oorlog is nu zo'n 9 maanden geleden van start gegaan en tijdens het afgelopen Global Berry Congress in Rotterdam besloot Oleksandr Pukshyn van Blue Berry de gevolgen hiervan met de zachtfruitwereld te delen. "Het is uitermate belangrijk dat we vertegenwoordigd blijven, zodat men niet in slaap valt over wat er in Oekraïne gebeurt. Het heeft een enorme impact."

Het bedrijf teelt haar blauwe bessen op zo'n 100 hectare onder de Karpatische zon. "Hier zijn we in 2013 mee gestart en eigenlijk heeft ons deel van de wereld een ideaal klimaat en grond voor de teelt van blauwe bessen", vervolgt Oleksandr. "Uiteraard ervaarden wij ook de nodige problemen toen de pandemie uitbrak, maar hier konden we ons nog wel doorheen vechten. De oorlog is een ander verhaal."


Chris White en Oleksandr Pukshyn

"Ik weet nog goed toen ons voor het eerst ter oren kwam dat er signalen waren van een Russische invasie. Ik zei: 'In deze moderne maatschappij is het toch onmogelijk dat er nog een dergelijke oorlog kan ontstaan'. We maakten ons er daarom in eerste instantie ook niet zo druk om", legt de handelaar uit. "Tot het een hele serieuze aangelegenheid bleek te zijn met alle hartverscheurende gevolgen van dien. Vervolgens kwamen de uitdagingen in rap tempo naar boven borrelen."

"Als de soldaten alles gaven, konden wij dat ook"
De pluk van de blauwe bessen gebeurt bij Blue Berry van midden juni tot eind september. "In de eerste maanden ervaarden we vooral hinder in het logistieke deel van de teelt. Het was uitermate moeilijk om aan benzine en kunstmest te komen. Hierdoor konden we eigenlijk ons werk niet goed meer doen. Uiteindelijk besloten er natuurlijk ook veel mensen te vluchten voor de oorlog. We hebben een groot team met onder andere zo'n 500 seizoenarbeiders en tegen de tijd dat de pluk begon was er een serieus arbeiderstekort ontstaan." Bovendien werd het aan de verkoopkant ook niet even makkelijk voor het Oekraïense bedrijf. "De verschuiving van mensen resulteerde in een bijzondere afzetmarkt. Op sommige plekken werd het heel druk, maar op andere plekken was niemand meer. Of in ieder geval niemand die naar de winkel kon gaan."

Het waren uitermate uitdagende tijden, waarin de handelaren werden geïnspireerd door de soldaten. "We zijn een trots volk en als zij alles kunnen geven voor ons land, kunnen wij dat ook." Zo besloten zij zich te richten op de import van groenten uit bijvoorbeeld Nederland en Polen. "Dit doen we in samenwerking met verschillende retailpartners. Dit was deels om te overleven, maar voelde voor ons ook als een verantwoordelijkheid om ons volk te voeden. Het was iets waar we ons nu op moesten richten, waardoor blauwe bessen even op een lager pitje kwamen."

Blueberry-52
"Aan het einde van de dag blijven we echter blauwe bessentelers dus zullen we dat ook weer oppakken", aldus een stellige Oleksandr. Het resulteert in een relatief positieve blik op de toekomst, ondanks de blijvende onzekerheden over het vervolg van de oorlog. "Zo waren we vlak voor de uitbraak van de oorlog begonnen met een programma om 52 weken per jaar blauwe bessen te leveren; Blueberry-52, in samenwerking met het Nederlandse ABB Growers. Dit willen we graag weer oppakken om de Oekraïense consument jaarrond te kunnen laten genieten van onze blauwe bessen. Bovendien zullen we ook blijven kijken om buitenlandse markten aan te spannen. Men moet ons fruit namelijk niet kopen, omdat ze toevallig uit Oekraïne komen. We willen ons onderscheiden in smaak en kwaliteit. We zitten in een moeilijke periode omdat we starten na Servië en Spanje, maar zijn ervan overtuigd dat we onze plek in de markt verdienen. Niet gebaseerd op ons land, maar op ons fruit."

Voor meer informatie:
Blue Berry
+38 (0)44 207 12 44 
info@blueberry.ua 
www.blueberry.ua