Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europa's chauffeurstekort zal tegen 2026 verdrievoudigen als er geen actie wordt ondernomen

Uit een nieuw IRU-rapport blijkt dat het tekort aan vrachtwagen-, bus- en touringcarchauffeurs in Europa uit de hand loopt, gevoed door de toenemende vraag naar vervoer en de vergrijzing van de bestuurderspopulatie.

De groeiende kloof tussen vertrekkende en nieuwe chauffeurs zal het aantal onvervulde vacatures voor vrachtwagenchauffeurs verdrievoudigen tot meer dan 60% in 2026 en vervijfvoudigen voor buschauffeurs tot bijna 50% in 2026.

Het nieuwe rapport beoordeelt zes landen die twee derde van het totale Europese goederenvervoer over de weg vertegenwoordigen en vier landen voor personenvervoer, die 28% van het totaal vertegenwoordigen.

Zonder maatregelen om het beroep van chauffeur toegankelijker en aantrekkelijker te maken, zou Europa tegen 2026 een tekort van meer dan twee miljoen chauffeurs kunnen hebben, met gevolgen voor de helft van alle goederenbewegingen en miljoenen passagiersritten.

Hoewel de lonen van bestuurders tot vijf keer hoger liggen dan de gemiddelde minimumlonen, bevat het rapport alarmerende gegevens over de moeilijke toegang tot het beroep van bestuurder, vooral voor jongeren, en de aantrekkelijkheid ervan, vooral voor vrouwen.

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van de IRU: "Het tekort aan chauffeurs in Europa neemt snel toe en vormt een grote bedreiging voor het continent als er niets wordt gedaan. Vrachtwagens vervoeren 75% van de Europese vracht in hoeveelheid en 85% van de beperkt houdbare, waardevolle en medische goederen, zoals vaccins en voeding. Busdiensten, de meest gebruikte vorm van collectief vervoer in de EU, staan centraal in de Europese doelstellingen om het vervoer CO2-vrij te maken."

"Zonder chauffeurs zullen de economie, de sociale mobiliteit en het klimaatplan van Europa tot stilstand komen. Maar er zijn bewezen oplossingen, vooral als de sector en de overheid samenwerken," voegde hij eraan toe.

Vrouwen en jongeren ontbreken
Er is een laag percentage jonge bestuurders (6% voor vrachtvervoer en 5% voor passagiersvervoer), ondanks de goede lonen voor bestuurders en de aanhoudend hoge jeugdwerkloosheid in veel landen.

Ook vrouwen vormen slechts een klein percentage van de vrachtwagenchauffeurs, ondanks de aanzienlijke werkloosheid onder vrouwen in sommige landen. Spanje bijvoorbeeld heeft een van de hoogste percentages vrouwelijke werklozen in Europa (14%), maar een van de laagste percentages vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs (2%), in tegenstelling tot de vrouwelijke buschauffeurs (12%).

Toegang
In vijf EU-landen is de minimumleeftijd nog steeds 21 jaar voor vrachtwagenchauffeurs en tussen 21 en 24 jaar voor de meeste autobus- en touringcarchauffeursfuncties in de EU.

Ook de hoge licentie- en opleidingskosten vormen een belemmering. In Frankrijk kost een vrachtwagenrijbewijs 5.300 euro, meer dan drie keer het gemiddelde minimummaandloon, terwijl in Duitsland een busrijbewijs gemiddeld 9.000 euro kost, meer dan vier keer het minimummaandloon.

Veiligheid, met name voor vrouwelijke chauffeurs, is van cruciaal belang om het beroep aantrekkelijker te maken: 95% van de vrachtwagenchauffeurs en 94% van de vervoersbedrijven geven hieraan de hoogste prioriteit. Toch is slechts 3% van de bestaande vrachtwagenparkings in de EU gecertificeerd als veilig.

Voor meer informatie:
John Kidd
john.kidd@iru.org 
+41 79 386 9544

Publicatiedatum: