Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 44

'Duitse bloemkool domineerde duidelijk de markt'

Het Duitse bloemkoolaanbod domineerde duidelijk de markt, gevolgd door Belgische bloemkolen. Ladingen uit Nederland en Polen hadden niet meer dan een aanvullend karakter. In München doken volgens de BLE de eerste Franse partijen op, die echter zeer duur waren en weinig belangstelling wekten.

Er waren ook paarse en lichtoranje producten uit België, maar door hun hoge prijs werden deze maar langzaam verkocht. In z'n geheel genomen kon de vraag over het algemeen gedekt worden. Om de verkoop te versnellen verlaagden de handelaren op sommige plaatsen hun prijzen. In Hamburg kon er echter niet volledig aan de vraag worden voldaan, waardoor de verkopers hier hun prijzen verhoogden.

Appelen
Door de feestdagen aan het begin van de week was de vraag aanvankelijk zeer gering. Hier kwam vanaf woensdag op verschillende plaatsen verandering in; de afzetmogelijkheden verbeterden zich. Op meer groothandelsmarkten werd inmiddels ook het ras Fräulein aangeboden. In Hamburg begon dit ras het seizoen met een prijs van 1,30 euro per kg.

Peren
De verkoop verliep zeer rustig. Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ uit Italië vormden de basis van het assortiment. Turkse Santa Maria peren speelden een grotere rol, Belgische Conference peren speelden slechts een kleine rol. Duitse Conference, Alexander Lucas en Gute Luise peren vulden het aanbod aan, net als Gute Luise en Conference uit Nederland.

Druiven
Italiaanse leveringen domineerden de markt: Italia, Crimson Seedless, Michele Palieri en Red Globe bepaalden het aanbod. Uit Turkije werd voornamelijk Sultana geleverd, dit ras kon met haar smaak-eigenschappen ronduit overtuigen. In Frankfurt doken de eerste Autumn Crisp druiven uit Peru op, waarmee het seizoen van de importen van overzee geopend werd.

Easy peelers
De iets lagere temperaturen hadden een positieve uitwerking op de vraag. Desondanks was het aanbod simpelweg te groot, want de aanvoer was enorm toegenomen. Vooral het aanbod aan Spaanse clementines groeide enorm, maar ook de Italiaanse producten wonnen aan betekenis. Turkse Satsuma's waren nieuw in het productaanbod.

Citroenen
Het assortiment bestond voornamelijk uit Spaanse en Turkse leveringen. Hun betekenis was duidelijk toegenomen. Partijen uit Zuid-Afrika waren daarentegen vrijwel volledig uit het aanbod verdwenen. Enkele Griekse partijen completeerden het assortiment. De handel verliep wisselend.

Bananen
Vraag en aanbod waren voldoende op elkaar afgestemd. De handelaren hadden daarom maar zelden aanleiding om hun bestaande prijzen aan te passen. Op sommige plaatsen was de vraag echter wat afgenomen, waardoor de prijzen hier toch iets werden verlaagd om de verkoop te bespoedigen.

Sla
Bij kropsla bestond het aanbod uit Belgische en Duitse partijen. In München arriveerde er ook wat kropsla uit Italië, maar dit aanbod was nog niet interessant voor de klanten. Bij ijsbergsla had het Spaanse aanbod inmiddels een stevige greep op de markt. Duitse en Nederlandse partijen speelden slechts een ondergeschikte rol. 

Komkommers
Het Duitse seizoen liep langzaam ten einde en is op sommige plaatsen in de loop van de week afgesloten. De kwaliteit kon niet altijd meer volledig overtuigen en de aanvoer nam duidelijk af. Ook het Belgische en Nederlandse aanbod verloor aan betekenis. De Spaanse aanvoer nam daarentegen toe.

Tomaten
Het aanbod bestond voornamelijk uit Nederlandse, Belgische en Turkse partijen. Ook Marokko was met enkele hoeveelheden op de markt vertegenwoordigd, vooral in de categorieën vleestomaten en ronde tomaten. Spaanse trostomaten misten kleur in Frankfurt, waardoor er maar weinig belangstelling voor was. 

Paprika's
Het aanbod aan Spaanse en Turkse paprika's breidde zich uit. Het Midden-Europese seizoen liep ondertussen ten einde: de aanvoer uit Nederland, België en Duitsland nam duidelijk af, en ook de Poolse aanvoer werd minder. Aan de vraag kon niet volledig worden voldaan.

Bron: BLE

Publicatiedatum: