Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
veel vraag van Scandinavische en Baltische klanten

Export van Italiaanse druiven aan laatste weken bezig

De export van Italiaanse druiven loopt op z’n einde omdat er niet meer met een gerust hart product geleverd kan worden aan de bestemmingen in Europa die iets verderaf liggen.

"We zouden over ongeveer 15 dagen klaar moeten zijn, maar Scandinavische en Baltische klanten blijven product vragen. Voor deze twee bestemmingen, waarmee we uitstekende handelsbetrekkingen hebben, is evenwel een reis van 4-5 dagen nodig, terwijl de houdbaarheid van de trossen niet meer te vergelijken valt met die van een maand geleden. Ik heb het dan vooral over de rode en zwarte druiven. De weersomstandigheden zijn niet ideaal geweest, met hoge temperaturen overdag en een hoge luchtvochtigheid ‘s nachts", zegt Claudio D'Alba, CEO van Plantis Group, een bedrijf uit Apulië dat groenten en fruit naar meerdere Europese landen exporteert. 

"In principe hebben we nog genoeg product, het is de houdbaarheid die niet meer te vertrouwen is. Dus proberen we nu alle klanten tevreden te stellen door de uitgaande volumes goed te organiseren. We willen claims voorkomen en tegelijk de klanten nog het maximum bieden wat we kunnen. Ook de eerste overzeese druiven verschijnen al op de Europese markt, maar ze wekken nog niet veel belangstelling omdat de prijzen erg hoog zijn. Daarom zullen Europese kopers snel een keuze moeten maken: Zuid-Amerikaanse druiven importeren die, hoewel kwalitatief beter, meer kosten, of doorgaan met het Italiaanse product, dat, ondanks de mindere houdbaarheid, nog aantrekkelijke prijzen heeft?", vervolgt de manager. 

"Het is een moeilijk seizoen geweest voor alle ketenpartners, niet alleen voor de telers. In een onzekere internationale economische context, gekenmerkt door inflatie en besparingen, is het vinden van de juiste verkoopkanalen en tevredenstellende prijzen bekomen niet eenvoudig. De verkoop is vanaf het begin middelmatig geweest en de verkoopprijzen waren ongeveer 10-15% lager dan die van vorig seizoen. Maar wat ons het meest droevig stemt, is dat we dit jaar echt topkwaliteit hadden en ook de juiste maten en een optimaal suikergehalte. De meeste van die volumes zijn echter naar de wijnpersen gegaan", besluit D’Alba. 

Voor meer informatie:
Plantis Group
Piazza Ebalia 7
74123 Tarente (Italië)
Tel: +39 99 4521842
[email protected]
www.plantis.it

Publicatiedatum: