Het bedrijf van de familie Rohrseitz is sinds 1958 in het Frischezentrum Frankfurt gevestigd en wordt met Daniel Rohrseitz inmiddels door de derde generatie gerund. Het vijfkoppige team levert in een straal van 50 km aan verschillende klanten. Tot deze klanten behoren luchtvaartcateraars op de luchthaven van Frankfurt, eventcateraars, de hogere horeca, grootkeukens en hotels.
Daniel Rohrseitz
Omzetcijfers vergelijkbaar met periode voor corona
"Onze klanten op de luchthaven van Frankfurt zijn vooral geïnteresseerd in kant-en-klaar gesneden producten, maar ook in exoten, groenten, fruit en verse kruiden. Bij andere klanten kunnen we een continue goede afzet registreren bij producten uit ons basisassortiment, zoals tomaten, komkommers, paprika's en verse bladsla zoals lollo en ijsbergsla, maar ook koolsoorten. Producten zoals selderij en prei, die we via een andere handelaar hier op de groothandelsmarkt afnemen, zijn van een goede kwaliteit." Bij de groenten die Rohrseitz aanbiedt gaat het onder andere om groenten van Pfalzmarkt.
"De omzetcijfers zijn dit jaar weer vergelijkbaar met de tijd voor corona. In de zomer konden we onze omzet zelfs verdubbelen vergeleken met de winter. We kunnen ons weer verheugen op dagelijkse bestellingen vanuit de horeca." Over het algemeen liepen de zaken "verbazingwekkend goed", zelfs vergeleken met de jaren voor corona, toen de handel in oktober en november stagneerde.
Prijzen weer op normaal niveau
De klanten van Rohrseitz uit de hogere horeca maken nog steeds gebruik van onverwerkte producten, maar ook hier neemt de vraag naar kant-en-klare slamixen steeds meer toe. Bij de grootkeukens stijgt de vraag naar kant-en-klare producten en groeit de verkoop van gesneden producten uit het complete groentenassortiment en van geschilde aardappelen. "Kleinere restaurants of bistro's zijn op hun beurt geïnteresseerd in gesneden sla, komkommers, tomaten, maar nu in de winterperiode vooral veldsla. Drie tot vier weken geleden waren tomaten, komkommers en overige goederen duidelijk duurder. Momenteel zakken de prijzen weer terug naar een normaal niveau. Er zijn geen goederen met bijzonder hoge prijzen. Zelfs de prijzen voor exoten zoals meloenen en ananas zijn weer gemiddeld."
Daarnaast biedt Rohrseitz momenteel ook mango's uit Brazilië aan, maar die worden als ready-to-eat product verkocht. "De prijs-kwaliteitsverhouding is goed bij de mango's. Het vruchtvlees is mooi geel en zoet. In tegenstelling tot de momenteel zeer dure ingevlogen producten, waarvan de kwaliteit momenteel eerder bescheiden is."
'Coronahulp' door de 'Gemüsebaron'
Vlak voor de pandemie viel de grootste klant van Rohrseitz weg als klant. Dit leidde tot aanzienlijke problemen, zoals bijvoorbeeld dat vier medewerkers vertrokken. "Er bleef slechts één collega over, waarmee ik een heel jaar lang samen het bedrijf draaiende heb gehouden. Tijdens de pandemie kwamen we op het idee om onze goederen in de vorm van groenten- en fruitkratten aan consumenten te leveren. Hiervoor hebben we het onlineplatform 'Gemüsebaron' opgericht, waarmee we in ieder geval onze zaak draaiende konden houden."
Tijdens de pandemie maakte Rohrseitz als horecaleverancier moeilijke tijden door. Momenteel lopen de zaken echter weer uitstekend. Tegelijkertijd heeft Daniel van sommige importeurs gehoord dat de handel relatief gelijk is gebleven. "In de afgelopen week was het relatief rustig in het Frischezentrum in Frankfurt. Maar natuurlijk worden er nog steeds producten verkocht", zegt Daniel tot slot.
Foto's: Rohrseitz GmbH
Voor meer informatie:
Daniel Rohrseitz
Rohrseitz GmbH
Frischezentrum Frankfurt
Josef-Eicher-Straße 10
D-60437 Frankfurt, Duitsland
[email protected]
www.rohrseitz-frankfurt.de