Juan Carlos Martínez:

"De kaki-opbrengst is zelfs nog lager dan aanvankelijk verwacht"

Het Spaanse Rojo Brillante kakiseizoen is weer van start gegaan. De opbrengst is zelfs nog lager dan aanvankelijk verwacht. De beperkte volumes en de hoge productie-, verpakkings- en transportkosten zullen de grootste uitdagingen zijn dit seizoen, dat wel met hogere prijzen is begonnen in vergelijking met vorig seizoen. Spaanse exporteurs kunnen voor het eerst rekenen op de Indiase markt en binnenkort ook de Peruaanse. Toegang tot de Chinese markt komt eveneens steeds dichterbij. 

"We zullen dit seizoen heel weinig kaki’s beschikbaar hebben. In het begin was er sprake van 40 tot 50% minder fruit, maar nu we aan het oogsten zijn, zien we dat het nog minder wordt", zegt Juan Carlos Martínez, CEO van The Natural Hand. “Op een perceel van ons hadden we vorig jaar bijvoorbeeld 250.000 kilo geoogst. Dit jaar dachten we er 100.000 kilo te plukken, maar het is uiteindelijk 60.000 kilo geworden", voegt hij eraan toe.

Voor de eerste partijen worden wegens het lage aanbod hogere prijzen betaald dan vorig seizoen. "De telersprijzen zijn het dubbele van vorig jaar en we hopen dat ze ook op dat niveau kunnen blijven om de teelt, verwerkings-, verpakkings- en transportkosten te kunnen dekken. Die zijn het voorbije jaar immers omhooggeschoten en ze zijn onmogelijk te controleren en te voorspellen. Voorlopig accepteren de markten deze stijging van de telersprijzen. De vraag is groot, mede dankzij het koude weer in de landen van Midden- en Noord-Europa", legt Juan Carlos Martínez uit.

Ondanks de lage opbrengst dit jaar is de kwaliteit volgens de teler en exporteur nog steeds erg goed, al zijn er wel veel verschillende maten, met een overvloed aan klein fruit.

De export naar landen buiten de EU zal naar verwachting afnemen gezien de beperkte oogst, terwijl The Natural Hand eigenlijk precies gespecialiseerd is in verre bestemmingen. "Sinds de oprichting van het bedrijf zijn we altijd gefocust geweest op verre bestemmingen. We stemmen alle productieprocessen zo af dat het fruit altijd in optimale omstandigheden de eindmarkt bereikt, ook na een reis van meer dan 30 dagen", vertelt Juan Carlos Martínez. "Daarom zullen we ook dit jaar, hoewel in kleinere hoeveelheden, onze klanten in Azië, het Midden-Oosten, Brazilië, Canada, enz. blijven bedienen, naast onze Europese klanten natuurlijk. Terwijl we vorig seizoen gehinderd werden door hoge zeevrachtkosten en vertragingen in de havens, lijkt de situatie zich op dit punt toch geleidelijk te stabiliseren."

Spaanse exporteurs kunnen al naar de Indiase markt al en het is ook de bedoeling om binnenkort te gaan exporteren naar Peru, zodra het protocol goedgekeurd wordt. En in november worden de plantgezondheidsinspecteurs van de Chinese overheid verwacht op de Spaanse kakipercelen en pakstations om te onderhandelen over het exportprotocol.

"De opening van nieuwe markten is een zeer positief punt. Het moet ons helpen om Europa te 'ontlasten' als we meer volumes beschikbaar zullen hebben in de komende seizoenen. Peru hebben we al in zicht en hoewel het geen grote markt is, het is toch weer een deur die opengaat. Het zal erop aankomen onze kaki’s er geleidelijk op de markt te introduceren en ons product bekend te maken bij de Peruaanse consument. Bij India gaat het momenteel nog om enkele punten en komma’s. Nu zijn we aan het onderhandelen met China, een land waar traditioneel veel kaki's worden geconsumeerd en onze Rojo Brilliante behoorlijk gewaardeerd wordt. Mocht deze markt opengaan, dan zouden we snel grote hoeveelheden kunnen verladen. Dat zou pas een enorme vooruitgang kunnen betekenen voor de Spaanse kakisector", zegt de CEO van The Natural Hand.

"We hebben eigenlijk het geluk over dit product te beschikken. Spanje is de grootste kakiproducent ter wereld en op mondiaal niveau hebben we praktisch geen concurrentie. We begrijpen nog steeds niet waarom de Japanse markt niet open gaat, nu er een vrijhandelsovereenkomst is getekend met de EU. Enkele jaren terug verloren we de Russische markt, daarna de Wit-Russische en nu praktisch ook Oekraïne. Op die markten konden we grote hoeveelheden klasse II fruit kwijt. Het is echt tijd dat we nieuwe markten aanboren. Het is iets fundamenteels voor onze sector", besluit Juan Carlos Martínez.

Voor meer informatie:
Juan Carlos Martínez
The Natural Hand
Hort de Calafre, 6
46470 Albal (Valencia) - Spanje
Tel: +34 960046320
info@thenaturalhand.com
www.thenaturalhand.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.