Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dit jaar lagere opbrengst door weersomstandigheden

Het hoogtepunt van het Indiase granaatappelseizoen is voorbij

Het Indiase granaatappelseizoen loopt nog, maar het grootste deel van de export is voorbij na de piekmaanden augustus en september. De vraag ligt op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar, terwijl de opbrengst dit jaar iets lager was. Het seizoen loopt ten einde, nu granaatappels van andere gebieden op de markt komen.

Sagar Deore, directeur van de Indiase exporteur Janki Freshyard Private Limited, bevestigt dat de piekmaanden van het Indiase granaatappelseizoen voorbij zijn: "Wij kopen granaatappels vooral in de deelstaat Maharashtra, die bijna 54% van de totale teelt in India voor haar rekening neemt. Normaliter begint het seizoen in deze regio van juli tot oktober, terwijl de piekmaanden augustus en september zijn."

"Het "Bhagwa"-ras heeft de voordelen van een dunne schil, een donkere kleur, zachte zaden, een zoete, sappige, aromatische smaak en een relatief langere houdbaarheid. Het is een van de meest geoogste en geëxporteerde granaatappelrassen in India."

Het seizoen was dit jaar om verschillende redenen een uitdaging, legt Sagar Deore uit. "Er was veel regen in het beginstadium van de groeit, waardoor de vrucht in diverse teeltgebieden in Maharashtra werd aangetast. Dat leidde ook tot een daling van de totale opbrengst, dit seizoen. We zien een nieuwe, groeiende trend waarbij de zaden uit de granaatappel worden gehaald en in aangepaste verpakkingen worden verpakt. Een dergelijke verpakking is handiger en tijdbesparend voor de consument. Daarom wordt deze steeds populairder bij klanten in Europa en de VS."

"Dit seizoen ziet Janki een vergelijkbare exportvraag met vorig jaar," zegt Sagar Deore. "De vraag was vooral afkomstig van de traditionele markten van de buurlanden van India en van Europa en de landen in het Midden-Oosten. Er was vooral vraag naar de grotere maten fruit, wat dit jaar de grootste uitdaging was. De 300 gram en grotere maten waren vroeg in het seizoen niet in de gewenste hoeveelheden beschikbaar en dat heeft de aanbodzijde beïnvloed. De Indiase granaatappel is in het algemeen kleiner dan die uit Egypte of Turkije, maar heeft een aromatische smaak en een beter sapgehalte. Daardoor neemt de vraag van zowel traditionele als nieuwe markten de laatste jaren geleidelijk toe."

Het seizoen begon wat trager door de lagere opbrengst. Volgens Sagar Deore is de situatie sindsdien verbeterd: "Het areaal was ongeveer hetzelfde als vorig jaar, maar de opbrengst was bijna 20% lager. De ongunstige weersomstandigheden hebben de vruchten en het gewas aangetast en ook verschillende ziekten in de hand gewerkt. We zien enkele partijen met meer vlekken en kleinere afmetingen, maar deze situatie is in de tweede helft van het oogstseizoen van dit jaar geleidelijk verbeterd. Voorheen kon in de tweede helft van het seizoen geen extra fruit meer worden geëxporteerd, zelfs niet als er fruit van betere kwaliteit beschikbaar was, omdat de Egyptische granaatappels tegen die tijd op de doelmarkten arriveerden."

Momenteel zijn de prijzen voor de lokale markt vrij goed, wat betekent dat er minder stimulans is om het resterende fruit te exporteren. "Vanwege de voedingswaarde en gezondheidsvoordelen is de binnenlandse consumptie van granaatappels in India hoog. Voor beter fruit worden hogere prijzen betaald op de Indiase markt, zodat het voor de telers voordeliger is om het fruit op de lokale markten te verkopen dan op de exportmarkten. Nu het seizoen bijna ten einde is, is er niet genoeg volume meer beschikbaar voor de export. Er is ook een goed aanbod van granaatappels uit andere bronnen op de internationale markten, dus we zien momenteel geen verdere potentiële verbetering," besluit Sagar Deore.

Voor meer informatie:
Sagar Deore
Janki Freshyard Private Limited
Cell/WhatsApp: (+91) 913 024 1585
export@jankiglobalexport.com 
www.jankiglobalexport.com  

Publicatiedatum: