Hoewel Rio Grande do Norte de grootste meloentelende staat van Brazilië is, belemmert de logistiek de omvang van de verladingen naar de internationale markt.
Luiz Roberto Barcelos van de Braziliaanse vereniging van fruitexporteurs (Abrafrutas) en stichtend vennoot van Agricola Famosa, is de grootste exporteur van meloenen en een van de belangrijkste tuinbouwbedrijven in Brazilië: "De export uitbreiden is vrij moeilijk omdat de logistiek nog steeds een grote uitdaging is. Het lukt ons nauwelijks om Europa, onze meest geconsolideerde markt, te bevoorraden door het gebrek aan schepen, het gebrek aan containers en de beperkingen in de haven van Natal."
Barcelos verklaarde dat de haven van Natal dringend moet worden uitgebreid. "Het idee om verre markten te verkennen, zoals Azië en vooral China, is nu op de lange baan geschoven vanwege grote problemen op het gebied van logistiek," zei hij.
Volgens Barcelos is de sector op zoek gegaan naar andere havens om Natal te vervangen. "Famosa Agrícola was het eerste fruitbedrijf dat zijn eigen schepen charterde, omdat we op onze hoede waren voor de vertragingen van de traditionele containerschepen op de markt. Dus besloten we een deel van de teelt te verschepen met ons gecharterde schip."
Voor hem is het voordeel dat, hoewel het charteren van schepen iets meer kost, er een garantie is dat het fruit volgens het juiste schema reist.
Bron: datamarnews.com