De Drewry-spotkoersen zijn niet langer saai. De World Container Index (WCI) maakte een duikeling van bijna 10%, de eerste in 29 maanden, toen de index op 22 september afgleed naar $4.472.
Opgemerkt moet worden dat de WCI op 23 september 2021 de hoogste notering ooit waarnam, met $10.377, precies een jaar terug. De WCI heeft nu alle winst sinds januari 2021 verloren.
De index is sindsdien met 57% gedaald, vooral door spotkoerscorrecties voor de handelsroutes van China naar Rotterdam, Genua, Los Angeles en New York. De Shanghai-Los Angeles spotkoersen zijn met maar liefst 70% gedaald sinds de piek van $12.424 op dezelfde dag, een jaar geleden.
De meest recente gegevens van de haven van Los Angeles lieten een aanzienlijke daling van de maandelijkse import zien, ondanks het feit dat de aangrenzende haven van Long Beach een deel van deze volumes aannam. Ondertussen doen de Trans-Atlantische spottarieven het goed, met tarieven voor Rotterdam-NY die in de loop van de week met 2% stegen en een stijging van 13% op jaarbasis lieten zien ten opzichte van het Covid-scenario in de Europese en de Amerikaanse havens.
Gezien de duizelingwekkende daling van de tarieven denken analisten nog steeds dat deze nog verder kunnen dalen voordat ze een absolute bodem bereiken, maar dezelfde analisten zijn onzeker over het tempo. Meer data over consumptie en handel in de komende weken zou duidelijkheid moeten scheppen.
Voor meer informatie: container-news.com