Pluk van eerste Belgische Rubis Gold appelen van start

"We staan voor de uitdaging om de perceptie van de Noord-Europese consument tegenover een gele appel te wijzigen"

Tholen - De eerste volwaardige pluk van de Rubis Gold appel in België is gisteren van start gegaan. Dit goudgele appelras heeft in Frankrijk intussen al voet aan de grond gekregen, maar is in Nederland en België nog relatief onbekend. "We hebben de afgelopen twee jaar al met bepaalde testvolumes in de retail gelegen en dat is echt zeer goed gelopen", vertelt Louis De Cleene van Devos Group, dat de exclusieve distributie van de Rubis Gold in de Benelux in handen heeft.

Inmiddels heeft het Belgische teelt- en handelsbedrijf zo'n 30 hectare van het appelras aangeplant. "Een collectief van specialisten en handelaren, die de goudgele appel vertegenwoordigen, heeft de Rubis Gold 4 jaar geleden in Frankrijk geïntroduceerd. Net als wij zijn het  familiebedrijven, die de teelt en handel in eigen handen hebben. Op deze manier kunnen we eerst bewust zelf de appel zetten, zodat we ook zelf de kinderziektes ontdekken en de daaraan verbonden risico’s dragen. Vervolgens kunnen we hem bij onze telers aanbieden en gelijk het volledige verhaal van de Rubis Gold vertellen."

In de teelt wordt Devos Group ondersteund met de kennis die vanuit de samenwerking al is vergaard. "Dit wordt centraal aangestuurd door specialisten die weten waar ze mee bezig zijn. Het resulteert," zo vertelt Louis, "dit seizoen in een kwalitatief zeer hoogstaande appel. De teelt gebeurt bij ons quasi uitsluitend onder hagelnetten, waardoor het geen hinder heeft ondervonden van het recente stormachtige weer. Ook de schade door de hitte valt alleszins mee. We kunnen een heel mooi product op de markt brengen."

En hier ligt gelijk ook de grootste uitdaging voor de Rubis Gold in de Lage Landen. "In België zijn consumenten niet zo bekend met goudgele appelen, die vaak de perceptie hebben niet knapperig of stevig te zijn. We staan dus voor de uitdaging om de perceptie van de Noord-Europese consument tegenover een gele appel te wijzigen. Door de vele rode variëteiten zien consumenten vaak door de bomen het bos niet meer, maar deze appel onderscheidt zich in kleur, textuur en smaak."

"Het is dan ook echt een appel waar we in geloven. We hebben met de testvolumes al gemerkt dat als de klant hem geproefd heeft, ze ervoor terug blijven komen", vervolgt Louis. "Dit seizoen zal hij dan ook weer iets ruimer verkrijgbaar zijn. We verwachten tussen de 70 en 80 ton te plukken, waardoor er nog geen sprake om iedereen te kunnen bedienen. Dit is echter de opstart. Je wilt de markt niet overstromen met volumes, maar bouwen het gestaag met de vraag mee uit. We proberen het product op een doordachte manier in de markt te brengen."

"De appelmarkt is over het algemeen zeker niet eenvoudig.  Er is veel te veel aanbod en te weinig consumptie, maar ik verwacht dat iets nieuws voor de nodige verlichting kan zorgen. De Rubis Gold kan dit bieden. Deze spreekt de mensen aan en is anders dan ze gewend zijn. Ik verwacht dat de consumptie hiervan snel zal stijgen en we gaan er vanuit dat deze appel binnen afzienbare tijd een vaste waarde op de markt zal zijn."

Voor meer informatie:
Louis De Cleene
Devos Group 
Eugeen Coolsstraat 66
3460 Bekkevoort - België
+32(0)16 77 97 58
info@devosgroup.com           
www.devosgroup.com      


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven