Volgens een rapport van HSBC Global Research is een neerwaartse cyclus onvermijdelijk voor de containervaart in 2023/24 en zullen de winsten met 80% dalen. Na twee jaar van ongekende stijgingen werden de containervrachttarieven geacht een piek te hebben bereikt met een neerwaartse cyclus in 2023/24 als gevolg van overcapaciteit. Parash Jain, hoofd Shipping & Ports & Asia Transport Research bij HSBC, gelooft echter niet dat de sector zal terugkeren naar de verliezen die de sector de afgelopen twee decennia zo vaak hebben gekenmerkt in de periode vóór de pandemie.
Jain: "Er zijn tekenen dat de spottarieven snel zouden kunnen dalen tot de pre-pandemische niveaus door de groeiende kloof tussen vraag en aanbod (zoals te zien is in de BDI), maar wij blijven erbij dat de contracttarieven zich boven hun pre-pandemische niveaus zouden moeten stabiliseren en dat de capaciteitsdiscipline ervoor zal zorgen dat de spottarieven niet op hun dieptepunt zullen blijven steken."
Hij zei dat de winsten zullen dalen ten opzichte van de piek die voor 2022 wordt geraamd, maar nog steeds beter zouden zijn dan in het verleden. De grootste beursgenoteerde containerlijn AP Moller - Maersk heeft voor 2022 een EBITDA voorspeld van € 37 mld.
Door de voorspelde inkrimping van het mondiale containervolume, de dalende spotprijzen en de vlootgroei wordt het steeds meer de vraag of de winstniveaus in de containervaart hun hoogtepunt hebben bereikt en hoe sterk de daling zal zijn als die zich voordoet.
Wat de volumes betreft, blijkt uit cijfers van Container Trade Statistics (CTS) dat de volumes van de leden - de belangrijkste containerlijnen - in het tweede kwartaal van 2022 met 1,6% zijn gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. McCown merkt echter ook op dat de wereldwijd geladen containervolumes in het tweede kwartaal van dit jaar 45,3 mln TEU bedroegen, 6,4% meer dan in het voorgaande kwartaal.
Bron: seatrade-maritime.com