Volgens Dan Mathieson, directeur van Zespri, nam de Chinese markt 20 jaar geleden 2% van de Nieuw-Zeelandse export van kiwi's voor zijn rekening, maar is dat nu 20%. Dit maakt China tot een van Zespri's hoogst renderende markten en een die zeer belangrijk is.
De laatste tijd willen ook meer Chinese consumenten de lokale teelt ondersteunen, zodat de Nieuw-Zeelandse producenten manieren moeten vinden om bij te dragen aan het aanbod van China in het seizoen dat voor hen werkt. Na een onzeker begin waarin fouten werden gemaakt, heeft Zespri nu 100 mensen in China die gesprekken voeren met ambtenaren en partners.
De Nieuw-Zeelandse telers hier maken zich echter zorgen over de verspreiding van plaatselijk geteelde Sungold kiwi's in China en willen meer IP-bescherming zien. Mathieson: "Het is een enorme markt en er is ruimte om naast de lokaal geteelde kiwi's te bestaan. We willen een sterke naamsbekendheid voor Zespri, maar we willen ook de categorie laten groeien naast sterke binnenlandse merken."
De verkoopprognoses van Zespri tot 2030 omvatten een verdubbeling van het volume dat naar China gaat, en 50% van de verkoop die online plaatsvindt.
Bron: farmersweekly.co.nz