Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Reefertarieven flink hoger tussen Noord-Europa en Verre Oosten

Terwijl de spottarieven voor standaard droge containers dalen op 's werelds belangrijkste handelsroutes, maken de tarieven voor equivalente reefers de omgekeerde beweging op de route van Noord-Europa naar het Verre Oosten.

Volgens de laatste marktinformatie van Xeneta, die realtime gegevens over zeevrachttarieven van grote verladers verzamelt, bedroeg de gemiddelde 40' HC reefer-spotprijs op 23 augustus maar liefst $ 5.230 op die route, vergeleken met $ 980 voor droge containers. Twee jaar geleden, in september 2020, bedroeg de spotprijs voor een reefer gemiddeld $ 4.000.

Convergerende curves
"Dit is om een aantal redenen interessant", zegt Peter Sand, hoofdanalyst bij Xeneta. "Een daarvan is de gestage stijging, zij het met een dip in augustus, van de reefer spottarieven, maar ook het feit dat de spottarieven nog steeds boven de langjarige contractuele afspraken liggen is opmerkelijk. Maar ook de langetermijntarieven zijn gestaag gestegen (momenteel $ 4.850) en het verschil tussen beide wordt kleiner." 

"In feite is die kloof nu het smalst sinds november 2019. Het wordt nu uitkijken of, zoals bij sommige andere transacties, de spottarieven onder de gecontracteerde tarieven dalen. Als we kijken naar de recente groeicurve zou dat niet zo verwonderlijk zijn, want het langetermijntarief is sinds het begin van het jaar met een indrukwekkende 14,5% gestegen."

Droge containers
Wat de tarieven voor droge containers op de route van Noord-Europa naar het Verre Oosten betreft, benadrukt Sand dat ze sinds juni 2021, toen ze dicht bij de $ 2.000 lagen, aan het wegglijden zijn. 

"Het was eenrichtingsverkeer", merkt hij op. "Het verschil tussen reefers en standaard 40’ containers is nu opgelopen tot $ 4.250 dollar (23 augustus). Vanuit een breder perspectief betekent dit dat de gemiddelde spreiding tussen de twee dit jaar ongeveer 2,5 keer hoger is dan in 2019. Dat is een zeer significante kloof."

Sand voegt eraan toe dat er ook een kloof is tussen de droge container spottarieven op enerzijds de route van Noord-Europa naar het Verre Oosten en anderzijds die van de Middellandse Zee naar het Verre Oosten. Op die laatste route hebben de containers een prijs van $ 1.800, wat $ 820 meer is.

Verschuivende volumes
"Dat toont de waarde aan van toegang te hebben tot de nieuwste gegevens", besluit hij. "Het is momenteel een moeilijke markt, dus weten waar en wat voor soort container de beste prijs biedt, kan het verschil maken voor de bedrijven met de meest flexibele logistieke ketens." 

In de eerste zes maanden van het jaar had 30,2% van de reeferexport vanuit Noord-Europa het Verre Oosten als bestemming (Bron: CTS). De reefervolumes op deze route zijn in juni j-o-j met 1,5% gegroeid, terwijl de totale reeferexport uit Noord-Europa in dezelfde periode met 1,3% is gedaald.

Voor meer informatie: xeneta.com

Publicatiedatum: