Overvloedig aanbod steenfruit belemmert afzet middellate druiven in Italië

"Het is opmerkelijk dat het in deze crisisperiode niet mogelijk is om de stijging van de productiekosten door te rekenen in de verkoopprijzen. En dat geldt vooral voor wie bederfelijke goederen op de markt brengt", zegt Maurizio Fiorenza, commercieel directeur van EcoFarm Italia, enigszins bitter.

Maurizio Fiorenza op een archieffoto van 2020

"De stijging van de productiekosten en de scherpe daling van de consumptie dwingen veel teeltbedrijven op de knieën. Er is een reëel risico op sluitingen en faillissementen. Zelfs ons bedrijf, dat een goed gestructureerde onderneming is, werkt momenteel met verlies. De vraag is hoelang we dit kunnen volhouden. Daarbij komt nog dat er in alle Italiaanse teeltgebieden een overvloed aan perziken is, in tegenstelling tot vorig jaar, toen Sicilië praktisch de enige regio was met een zeker aanbod van fruit uit het late segment."

"Bovendien hebben de Italiaanse gezinnen dit jaar terecht, na twee jaar pandemie, hun vakantie niet willen opgeven", vervolgt de expert. "Maar bij hun terugkeer zullen ze het moeilijk hebben om de stijging van de kosten van energie en andere producten de baas te kunnen. Een verandering in de eetgewoonten lijkt daarom onvermijdelijk, met aankopen die focussen op de basisbehoeften. De levensstijl die we vroeger gewend waren, lijkt verderaf dan ooit."

"Terwijl het eerste deel van het druivenseizoen niet slecht was, maar ook niet buitengewoon goed, baart het seizoen van de Italia-druif ons toch zorgen, want de consumptie wordt belemmerd door een overvloedig aanbod van concurrerend zomerfruit, zoals bijvoorbeeld perziken, waarvoor de telers 60 tot 70 cent krijgen. Deze prijzen zijn onvoldoende om alle kostenstijgingen van energie, irrigatie, diesel, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen te compenseren. Vooral gewasbeschermingsmiddelen die geschikt zijn voor duurzame teelt, zoals degene die wij gebruiken, zijn veel duurder dan de conventionele producten."

"Het commerciële beleid van de retail heeft de neiging om perziken te pushen met ad-hocpromoties, gezien het overvloedige aanbod, waardoor druiven op de tweede of derde plaats komen te staan en de waarde van beide producten naar beneden wordt gehaald", besluit de manager.

Voor meer informatie:
O.P. Eco Farm s.r.l.
Kantoor: Viale della Regione, 232
93100 Caltanissetta - Italië
Magazijn: C.da Judeca
93011 Butera (CL) - Italië
Tel: +39 (0)934 921558
info@ecofarmitalia.com
www.ecofarmitalia.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven