VK: Co-op Group breidt samenwerking met Deliveroo op het gebied van online boodschappen uit
De Co-op Group heeft zijn partnerschap met Deliveroo met nog eens drie jaar verlengd en streeft ernaar om de dienst tegen het einde van het jaar vanuit maximaal 1.400 winkels beschikbaar te hebben. Het partnerschap ging in 2017 van start en de Groep is nu een van Deliveroo's grootste partnerschappen voor levensmiddelen, en biedt bestellingen aan die worden verzameld in zijn lokale winkels uit een assortiment van ongeveer 2.300 artikelen.
Chris Conway, ecommerce directeur bij de Groep: "Co-op is toegewijd aan het verkennen van nieuwe en innovatieve manieren om onze leden en klanten van dienst te zijn, waarbij snelheid, kwaliteit, waarde en gemak centraal staan in onze aanpak. We zijn verheugd dat we onze samenwerking met Deliveroo kunnen uitbreiden. Als convenienceretailer zal de mogelijkheid om in winkels te komen altijd belangrijk zijn voor klanten, maar we weten ook dat shoppers flexibele, snelle en handige opties online willen en dus zijn we gefocust op het bieden van wat onze klanten willen en nodig hebben, hoe en waar ze ook kiezen om bij ons te winkelen."
Bron: Coop
Spanje: Wat is de populairste supermarkt in de regio Murcia?
Boodschappen doen is een van de leuke karweitjes van het leven en in de regio Murcia is er één supermarkt die alle andere ruimschoots overtreft: Mercadona. En het scheelt heel wat met de andere supermarkten, want de Valenciaanse keten verslaat zijn naaste concurrent met maar liefst 11,5% wat de populariteit bij de klanten betreft.
Volgens een studie van Retail Data, exclusief gepubliceerd door het tijdschrift infoRETAIL, had Mercadona in de regio Murcia aan het eind van het eerste kwartaal van 2022 een marktaandeel van 21,5%. Met 63 vestigingen in de regio en meer dan 98000 m2 winkelruimte is deze supermarkt de onbetwiste leider.
Bron: Murcia Today
VK: Aldi neemt Morrisons over als vierde supermarkt van het VK
Budgetsupermarkt Aldi is op weg om de volgende Big Four supermarkt van het VK te worden, dankzij een stijging van de populariteit tijdens de crisis rond de kosten van levensonderhoud, waardoor Morrisons van de felbegeerde plaats zal worden gestoten. Terwijl de inflatie en de prijzen van levensmiddelen blijven stijgen, zijn klanten overgestapt op goedkopere supermarkten in een poging om de kosten laag te houden wanneer zij hun wekelijkse boodschappen doen.
Uit de laatste driemaandelijkse cijfers van Kantar is gebleken dat het marktaandeel van de Duitse supermarkt het afgelopen jaar aanzienlijk is gestegen en dat zij Morrisons bijna uit de "Top vier van supermarkten" hebben gestoten.
Bron: Daily Record
Britse crisis rond kosten van levensonderhoud raakt schuld van supermarkten
Britse supermarkten krijgen een klap op de kredietmarkten nadat de inflatie versnelde tot de hoogste in 40 jaar. Obligaties uitgegeven door Asda, Iceland Foods, Tesco en boodschappenbezorger Ocado Group daalden nadat uit gegevens op woensdag bleek dat de Britse consumentenprijsindex in juli met 10,1% was gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De obligaties van supermarkten bleven achter bij een index van bedrijfsobligaties in Britse pond omdat de stijgende voedselprijzen de grootste bijdrage leverden aan de maandelijkse stijging.
De inflatie in het VK loopt hoger op dan bij de West-Europese tegenhangers. De zwakke Britse pond, Brexit-gerelateerde problemen in de aanbodketen en stijgende energieprijzen dragen daar allemaal aan bij. Supermarkten behoren tot de sectoren die de grootste impact ondervinden, omdat prijsstijgingen voor basisproducten zoals zuivel, vlees en groenten moeilijk kunnen worden doorberekend aan consumenten die toch al onder druk staan.
Bron: Swiss Info
VK: Iceland biedt klanten renteloze leningen
Supermarktketen Iceland zal klanten renteloze leningen aanbieden om in tijden van inflatie een helpende hand te bieden bij de aankoop van levensmiddelen. De supermarkt heeft het systeem met ruim 500 klanten getest in Huddersfield en Rhyl, voordat het in heel Wales wordt uitgerold. Managing director Richard Walker zei dat de leningen, die verstrekt worden door liefdadigheidsinstelling Fair For You, alleen zullen worden aangeboden aan wie ze kan afbetalen.
Bron: bbc.com
India: budgetsupermarktketen op naar vijfvoud van verkooppunten
De discountsupermarktketen DMart van de Indiase miljardair Radhakishan Damani is van plan het aantal winkels te vervijfvoudigen. De keten wil zijn marktaandeel vergroten en zich staande houden tegen de agressieve expansie van onder meer Reliance Retail Ltd. van Mukesh Ambani. Avenue Supermarts Ltd., dat momenteel DMart runt met het op drie na grootste aantal gemakswinkels in India, zou de keten, die bekend staat om zijn lage prijzen voor alle soorten producten, van linzen tot waspoeder, kunnen opschalen van 284 naar 1.500 supermarkten, zei CEO Neville Noronha in een interview. Hij gaf geen tijdlijn noch een raming van de benodigde investering.
Bron: bnnbloomberg.ca
Zuid-Afrika: Desert Green Africa pakt voedselonzekerheid aan
Desert Green Africa, opgericht in 2016 door Tumelo Chiloane, is een agritech-startup met de kernmissie om voedselinefficiëntie in de informele agro-waardeketen van Afrika aan te pakken. Desert Green Africa helpt de jeugd weer warm te maken voor land- en tuinbouw via DesertGreen en GreenKart. DesertGreen is een app die geautomatiseerde realtime gewasvoedingsoplossingen en ondersteuning bij areaaluitbreiding, machinegebruik en arbeidsindeling biedt aan kleinschalige telers. GreenKart is dan weer een informele app die markthandelaren rechtstreeks verbindt met het netwerk van kleinschalige telers van Desert Green Africa voor on-demand levering van AGF-producten, ook uit de koude opslag, waardoor handelaren 'precies genoeg kunnen bestellen' voor hun dagelijkse verkoop.
Bron: bizcommunity.com
China: FAO-vertegenwoordiger bezoekt JD.com
JD.com verwelkomde Carlson Watson, de vertegenwoordiger van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties (VN), op het hoofdkantoor van het bedrijf in China en op Asia No.1, het intelligente logistieke park van JD.com in Peking. Het doel is om een samenwerking te starten met plannen die draaien om onder meer land- en tuinbouwproducten, producten met geografische aanduidingen en plattelandsontwikkeling.
Bron: jdcorporateblog.com
Nigeria: Jumia lanceert een platform voor thuisbezorging in Lagos
Jumia, een e-commerceplatform in Afrika, heeft de lancering aangekondigd van een snelbezorgplatform in Nigeria, Jumia Food Mart genaamd, om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag van consumenten naar snelle levering aan huis. Consumenten zullen hun online boodschappen in een recordtijd van minder dan 20 minuten thuis ontvangen.
Bron: techmoran.com
Australië: nog steeds oververpakking van groenten en fruit in supermarkten
Ondanks dat supermarkten stappen ondernemen om plastic in winkels te verminderen, onder meer onder druk van de verschillende overheden, stelt Trevor Thornton, hoofddocent van Deakin University, dat de vooruitgang op dat gebied traag verloopt. "We gebruiken nog steeds veel te veel plastic in supermarkten, vooral in de groente- en fruitafdeling", zegt Thornton. "Er is veel oververpakking van groenten en fruit die, gek genoeg, steeds met een natuurlijke verpakking eromheen komen. We gebruiken dus grote hoeveelheden plastic die we echt moeten verminderen."
Bron: thenewdaily.com.au
Saoedi-Arabië: LuLu organiseert India Utsav-festival
LuLu Hypermarket organiseert in Saoedi-Arabië zijn kleurrijke India Utsav-festival om de 75e verjaardag van de Indiase onafhankelijkheid te vieren. Het festival kadert in een reeks evenementen die onder de naam Azadi Ka Amrit Mahotsav georganiseerd worden door het Indiase ministerie van Cultuur. Op het festival worden zes nieuwe Indiase merken gelanceerd in Saoedi-Arabië: Vadilal, Lazza, Agro special, Everest, Govind en The Green Snack Co. Er zijn ook speciale promoties voor meer dan 7.500 Indiase producten, variërend van huishoudartikelen tot gezondheids- en schoonheidsproducten, mode-artikelen en verse groenten en fruit.
Bron: saudigazette.com.sa
Israël: Shufersal gaat uitgaven terugdringen na winstdip
Winkelketen Shufersal heeft voor het tweede kwartaal van 2022 enerzijds een omzetstijging gemeld en anderzijds een daling van de nettowinst, in het eerste jaar dat de economie na twee coronajaren weer op gang kwam. De omzet steeg met 3,3% tot 3,7 miljard sjekel (€ 1,12 miljard) ten opzichte van de 3,6 miljard sjekel (€ 1,09 miljard) in het overeenkomstige kwartaal van 2021. Het bedrijf verklaart de stijging door de terugkeer naar normaal na de pandemie, de uitbreiding van zijn activiteiten en de timing van de Pesach-vakantie, die dit jaar in het tweede kwartaal viel.
Bron: en.globes.co.il
China: Tencent is van plan belang in Meituan ter waarde van $ 24 miljard af te stoten
Tencent Holdings is van plan om het geheel of een groot deel van zijn belang van $ 24 miljard in voedselbezorgbedrijf Meituan te verkopen om de binnenlandse regelgevers tevreden te stellen en een acht jaar oude investering te gelde te maken, aldus vier welingelichte bronnen. Tencent, dat 17% van Meituan bezit, heeft de afgelopen maanden overleg gepleegd met financiële adviseurs om uit te zoeken hoe een potentieel grote verkoop van zijn belang in Meituan kan worden uitgevoerd, aldus drie van de bronnen.
Bron: reuters.com
Australië: bekroonde Coles Local-supermarkten vestigen zich in het westen van het land
Consumenten in Perth zullen binnenkort kunnen genieten van de populaire Coles Local-supermarktformule, aangezien het bedrijf zich voorbereidt om het concept tegen het einde van het jaar uit te breiden naar West-Australië. Coles Local, dat zich richt op het aanbieden van hoogwaardige lokale producten door middel van partnerschappen met lokale leveranciers, zal in november zijn eerste West-Australische winkel openen in Angelo Street in South Perth.
Bron: colesgroup.com.au
Brazilië: GPA verwacht $ 387 mln te ontvangen in deal met Assai
De Braziliaanse retailer GPA zegt dat het een deal heeft gesloten met financiële instellingen om $ 387,15 miljoen aan vorderingen veilig te stellen met de verkoop van 70 van zijn locaties aan groothandel Assai. GPA zegt dat het het bedrag in het derde kwartaal van 2022 in maximaal drie tranches zal ontvangen.
Bron: reuters.com
VS: consumenten blijven ondanks inflatie nog steeds winkelen
De omzet van de belangrijkste retailers, zoals berekend door de National Retail Federation (NRF), steeg in de maand juli, terwijl de totale bestedingen, gerapporteerd door het Census Bureau, op maandbasis gelijk bleven. Beide berekeningen lieten een sterke jaar-op-jaar stijging zien, aangezien consumenten ondanks de hoge inflatie bleven winkelen, aldus NRF.
Bron: nrf.com
VS: FMI publiceert rapport over verkoop verse voeding in retail
De Food Industry Association (FMI) heeft haar The State of Fresh Foods-rapport gepubliceerd, waarin de bevindingen van de binnenkort te verschijnen The Food Retailing Industry Speaks 2022-analyse worden belicht en het momentum voor versafdelingen in de supermarkt wordt bevestigd. Retailers onderzochten investeringen in versafdelingen in de fysieke winkelruimtes, maar rapporteerden ook een toename van de hoeveelheid online verkochte versproducten. De belangrijkste inzichten uit het rapport werden gedeeld tijdens een toespraak door voorzitter en CEO Leslie Sarasin tijdens het FreshForward-evenement van FMI.
Bron: fmi.org
VS: winst van Target krijgt enorme klap in tweede kwartaal
Een scherpe terugval van de consumptie in het kielzog van de hoge prijzen voor brandstof en consumptiegoederen was duidelijk te zien in de prestaties van Target in het tweede kwartaal. De retailer uit Minneapolis meldt dat, hoewel de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal met 2,6% steeg, de winst met bijna 90% daalde en de netto-kwartaalinkomsten naar beneden tuimelden van $ 1,8 miljard in het tweede kwartaal van 2021 naar $ 183 mln dit jaar.
Bron: progressivegrocer.com
VS en Canada: liever latere bezorging dan snelle, maar duurdere service
Door de impact van inflatie op de huishoudbudgetten wachten shoppers liever langer op de bezorging van hun boodschappen dan meer te betalen voor een snellere service. Dat is een belangrijke conclusie van nieuw onderzoek naar consumentengedrag van Mercatus, een in Toronto gevestigde e-commercespecialist voor kruidenierswaren, en Brick Meets Click, een adviesbureau uit Illinois, waaruit bleek dat veel consumenten de bezorgdiensten voor boodschappen gewoon vermijden vanwege de hogere kosten die eraan verbonden zijn en omdat ze liever hun eigen producten selecteren.
Bron: supermarketnews.com