Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Vrachtwagenchauffeurs zijn tot 237% vatbaarder om een disbalans in hun werk-privéleven te ervaren"

Verwachtingen over de toekomst van de logistieke industrie gaan vaak over de consequenties van automatisering. Ondanks dat dit proces zeker impact heeft op de manier waarop de industrie werkt, zijn er ook andere uitdagingen, zoals mentale en fysieke stress, zo schrijft Quicargo

Is digitalisering echt de grootste bedreiging voor banen in de transport sector?
Het toegenomen gebruik van technologie en automatisering van processen heeft een sterk effect op de banen in de transportindustrie en kan leiden tot een mismatch in vaardigheden. Dit onderwerp wordt uitgebreid besproken, maar grotere uitdagingen worden vaak vergeten. Het CBS heeft onderzoek gedaan aan het eind van 2020 en bekeek welke banen een slechte werk-privébalans hebben. Vrachtwagenchauffeurs bevestigen in 18% van de gevallen dat ze vaak tot heel vaak een disbalans in werk en privé merken, terwijl slechts 7.6% van de totale respondenten dit merkt. Dat betekent dat de vrachtwagenchauffeurs in vergelijking met alle beroepen onderzocht, 237% vaker een werk-privé disbalans ervaren.

Dit is verzameld tijdens een onderzoek uit 2020, waaruit bleek dat banen in de transport- en logistieke industrie onder de 12 banen valt met de hoogste niveaus van mentale vermoeidheid. Verder leiden banen stress en vermoeidheid tot een toename hiervan. Dat betekent dat mensen in plaats van zorgen hebben over het vinden van een baan in de logistiek die geautomatiseerd is, de situatie misschien verandert, en juist bedrijven een zorg hebben voor het vinden van nieuwe werknemers die in de logistiek willen werken.

Redenen voor werkgerelateerde stress en mentale vermoeidheid binnen de logistieke sector
Ondanks dat werkgerelateerde stress veroorzaakt wordt door een combinatie van verschillende factoren, wat ook nog eens verschilt per persoon, zijn sommige industrie gerelateerde factoren veelvoorkomende stressoren.

  • Onderzoek in Turkije suggereert dat de variëteit van 20% van de tevredenheid onder werknemers komt door werk onzekerheid en stress.
  • De combinatie van tijdsdruk, lange werktijden en weekendwerk kan erg belastend zijn.
  • Een lage verwachting van vaardigheden met hoge fysieke en mentale werkverplichtingen vergroot vaak de fysieke en psychische last.
  • Fysieke uitputting, bijvoorbeeld door een verschuiving en werk en lange reizen, kan de mentale gezondheid beïnvloeden en nog meer druk zetten op werknemers.
     


Een overzicht van de vele potentiële factoren die kunnen leiden tot werkgerelateerde stress en mentale vermoeidheid in de logistieke sector.

Wat zijn de meest voorkomende symptomen waar vrachtwagenchauffeurs mee moeten dealen?
Een disbalans tussen werk en privéleven heeft impact op het individu, alsook op de organisatie waarin ze werken. Bijvoorbeeld, hoger ziekteverzuim en afwezigheid verlaagt de moraliteit binnen het bedrijf. De meest voorkomende gezondheidsklachten onder professionele chauffeurs is hieronder weergegeven.

Hoe kunnen we de fysieke en mentale gezondheid van logistieke medewerkers verbeteren?
Goed onderzoek naar de uitdagingen van werken in de logistiek is nodig om de werkcondities en fysieke en mentale gezondheid van medewerkers te verbeteren. Een eerste conclusie zijn de volgende actiepunten:

  • Compensatietijd voor onvoorziene gebeurtenissen, zoals verkeersdrukte
  • Minder tijdsdruk door langere levertijden
  • Flexibele werkafspraken waar mogelijk
  • Hogere baangarantie
  • Verbetering van de ergonomische condities van trucks
  • Meer social support van collega’s en managers
  • Open communicatie

Voor meer informatie:
Jerome Dingeldein
Quicargo
+31 6 48 45 58 35 
jerome@quicargo.com 
www.quicargo.com 

Publicatiedatum: