Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe recordwinsten voor rederijen verwacht, terwijl containerprijzen dalen

De grote containerrederijen, zoals Maersk, Cosco, CMA CGM en MSC, behaalden vorig jaar gezamenlijk een operationele recordwinst van rond de $210 mrd. Maar dit record zal dit jaar nog weer worden overtroffen, zo is de verwachting van het Britse onderzoeksbureau Drewry. Dit lijkt tegenstrijdig met de dalende dagprijzen voor het containertransport. Hoe zit dat in elkaar?

De vervoersvraag daalt, doordat de effecten van corona deels zijn uitgewerkt. Consumenten kunnen weer op vakantie en naar het restaurant. Bovendien is de inflatie hoog en betalen huishoudens veel meer geld voor energie. Dat holt de koopkracht voor andere producten uit, waardoor er minder vraag is naar zeetransport.

De rederijen profiteren echter van een gunstige ontwikkeling: zij hebben op het hoogtepunt van de markt langlopende contracten kunnen sluiten met im- en exporterende bedrijven. Deze wilden, vanwege de verstoringen in de containerketen en de krapte aan scheepsruimte, meer zekerheid over een plek op een schip voor hun containers en dus over de levering van hun producten. Het is de vraag of deze bedrijven die dure langlopende contracten hebben afgesloten, hiermee nog genoegen nemen indien de spotprijzen verder dalen.

Klik hier voor volledige artikel (€)

Bron: FD

Publicatiedatum: