Het knoflookseizoen is weer van start gegaan in Spanje, de grootste Europese teler van deze bol. De vooruitzichten zijn zeer goed volgens Yohan Lanoë, die in oktober vorig jaar Lanoë Group oprichtte. "Na 3 jaar last te hebben gehad van regen net op het moment van de start van de oogst, hebben we dit jaar op klimatologisch vlak ideale omstandigheden en starten we dus met een goede productkwaliteit."
"Dit jaar zal er een gebrek zijn aan grote kalibers. Met 50% van het volume reeds geoogst, berekenen we dat 70% van de opbrengst tussen de maten 45+ en 55+ zal zijn, en slechts 10% van 65+. Maar over het algemeen ziet het seizoen er kwalitatief veelbelovend uit."
Lanoë Group bestaat uit een groep telers van knoflook, uien, citrus en peren en is opgericht door Yohan Lanoë, een zoon van telers die veel ervaring heeft opgedaan in de fruitsector bij belangrijke bedrijven in Europa. De groep lanceert dit jaar zijn nieuwe merk voor hoogwaardige producten en tegelijkertijd brengt het een nieuw ras roze knoflook op de markt, namelijk van het type Rose de Lautrec. "Dat is een bekend Frans ras waarmee we op de Europese markt willen concurreren op het gebied van kwaliteit", zegt Yohan.
"We telen witte Sprint knoflook, violette knoflook en paarse knoflook. Vanaf juli zullen we dit nieuwe, zeer fijne roze ras beschikbaar hebben. Het ras heeft doorgaans grote maten en het richt zich op het betere segment. We werken al samen met grote supermarkten in Frankrijk en Oostenrijk en dit seizoen willen we onze afzet in de rest van Europa en overzee verder ontwikkelen."
"We zijn gevestigd in Torredelcampo, in de provincie Jaén, en onze knoflook wordt geteeld in vijf verschillende teeltgebieden in Spanje. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een nieuwe speciale verpakkingsmachine voor supermarkten en garanderen we een jaarronde aanvoer", vertelt Yohan Lanoë.
Het knoflookseizoen gaat dit jaar van start in een periode waarin de inflatie in de Eurozone steeg tot 8,1%, een nieuw record, zo blijkt uit gegevens van Eurostat.
"We begonnen op een moeilijk moment, want alle grondstoffen zijn duurder geworden. Het doorberekenen van de kosten aan de supermarkten wordt dit jaar de uitdaging, zeker in een tijd waarin inflatie ertoe heeft geleid dat de consumptie van groenten en fruit een beetje vastloopt. Het goede nieuws is dat de eerste volumes op de markt dezelfde prijs hebben kunnen aanhouden als vorig seizoen en we hopen dat ze ook de volgende weken en maanden standhouden."
"Tijdens de pandemie hebben we minder concurrentie uit China gehad. In Europa lag de focus meer op knoflook van eigen teelt. Als grootste Europese teler deed Spanje daar zijn voordeel mee en op dit moment zien we niet dat Chinese knoflook een prijsdaling veroorzaakt zoals 4-5 jaar geleden gebeurde. Anderzijds is de vraag uit Brazilië of Canada niet hoog vanwege de enorme exportkosten", zegt Yohan. "Het belangrijkste is dat we een product van goede kwaliteit hebben. Dat is primordiaal voor de afzet."
Voor meer informatie:
Yohan Lanoë
Lanoë Group
Tel: +34 639635709 (Spanje)
yohan@lanoegroup.com
www.lanoegroup.com