Drewry Shipping Consultants hebben gemeld dat een voortdurende verslechtering van de nauwkeurigheid van de doorvoer- en aankomsttijden in de wereldwijde containervaart betekent dat de sector zich in de slechtste staat bevindt waarin hij zich in 50 jaar heeft bevonden. Verwacht wordt dat de situatie pas in de eerste helft van 2023 zal verbeteren en dat heeft gevolgen voor zowel de auto- als ook de AGF-sector in een tijd van bredere onzekerheid over de toeleveringsketen.
Tijdens de conferentie Automotive Logistics and Supply Chain Europe van deze maand zei Philip Damas, algemeen directeur van Drewry, echter dat er noodmaatregelen zijn die er genomen kunnen worden. Deze omvatten diversificatie op middellange termijn van de aankoop, het gebruik van alternatieve havens en leveranciers van maritieme vervoersdiensten, andere leveringsroutes, alsook meer aandacht voor spotvrachttarieven en wekelijkse congestie-indicatoren.
De havencongestie neemt toe in alle regio's van de wereld, met hoge volumes in Noord-Amerika, Aziƫ, Europa en het Midden-Oosten. Damas concentreerde zich op de huidige situatie in de containervaart tussen China en de VS en zei dat de gemiddelde transittijden voor laden en lossen tussen China en beide kusten van de VS rampzalig en onvoorspelbaar zijn, met een enorme variabiliteit, iets wat hoofdpijn veroorzaakt voor supply chain planners.