Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Bouman (FMI): "Wij zijn zeker voor meer scannen, maar daar moet wel de capaciteit en mankracht voor zijn"

Aboutaleb pleit voor 100% scannen van containers met exotisch fruit in strijd tegen cocaïne

Tholen - De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb en zijn Antwerpse collega De Wever pleiten voor een hardere strijd tegen de cocaïne-import. Samen trokken de burgemeesters afgelopen dagen door Panama, Costa Rica en Colombia en naar aanleiding van hun ervaringen hebben ze nu een brief gestuurd aan de premiers Rutte en De Croo waarin ze pleiten voor een 100% scanning van de containers met exoten, zoals mango's, ananas en bananen. "Nu is dat maar enkele procenten." 

De burgemeesters doen in hun brief nog meer aanbevelingen voor de aanpak van drugsproblematiek. Zo zou bij de bestrijding ervan meer moeten worden samengewerkt met de landen waar de drugs vandaan komen, zou er bij politie en justitie capaciteit moeten worden vrijgemaakt om onderzoek te doen naar malafide geldstromen en zouden de havens van Rotterdam en Antwerpen beter beveiligd moeten worden, onder meer met toepassing van kunstmatige intelligentie.

Bij NOS en De Zevende Dag lichtten de burgemeesters hun plannen toe. In het Achtuurjournaal mocht Peter Bouman van het in Barendrecht gevestigde FMI (Fruit Market International) zijn reactie op het voorstel geven. Daarin liet de importeur van onder andere limes en citroenen ook zijn bedenkingen horen. "Als je die plannen nu in zou voeren, betekent het dat de containers met vers fruit, drie tot vier dagen of zelfs nog langer in de haven staat. En elke dag langer betekent dat ons product minder waard wordt.”

Vanmorgen gaf Peter Bouman nog een extra toelichting op zijn reactie. “Zoals gisteren ook in de intro van het Achtuurjournaal werd gezegd, zijn wij natuurlijk voorstander van meer scannen. Dat geeft een groter veiligheidsgevoel voor alle betrokkenen in de sector, van de transporteurs tot de mensen in de loods. Je kunt deze stap echter niet doorvoeren als de scancapaciteit in de havens én de werkwijze van rederijen én douane niet drastisch veranderd wordt. Anders is deze oplossing onhaalbaar en haal je alleen maar nog meer problemen op de hals. Wij doen bijvoorbeeld alleen al 250 tot 300 containers limes per jaar, waarvan er nu al regelmatig een aantal té lang blijven staan in de Rotterdamse haven omdat ze gescand moeten worden. Als men van circa 1% naar 100% toe wil, zonder aanpassing in infrastructuur, wordt het complete chaos.”

"De aanschaf van wat extra scanners zal het probleem niet zijn, maar er moet ook voldoende mankracht zijn om dit allemaal te doen, ook buiten kantooruren. Het hele proces van scannen, begeleiden en vrijgave van de containers moet 24/7 door kunnen gaan, ook buiten kantooruren. Daar deed de burgemeester in onze optiek iets te gemakkelijk over", aldus Bouman. Uiteindelijk is het aan de politiek om dit goed te organiseren. Bovendien zul je als Europese havens gezamenlijk op moeten trekken en dat kan niet alleen met België, want als het tot vertragingen leidt zullen mensen hun handel elders laten lossen, zoals in Hamburg of andere Zuid-Europese havens. Alle schakels zullen mee moeten werken om dit Europees georganiseerd te krijgen." 

Voor meer informatie:
Peter Bouman
FMI
Bijdorp-Oost 18A
2992 LA Barendrecht
+31(0)180 745 300
info@fmibv.nl    
www.fmibv.com

Publicatiedatum: