Dominik Laux van Erwin Laux importeert onder andere sla uit Frankrijk

"De transportkosten zijn met circa 50% gestegen"

2021 was een uiterst moeilijk jaar voor slatelers en -handelaren. Door slecht weer, leveringstekorten door de coronacrisis en enorm gestegen prijzen kijken handelaren zoals Dominik Laux van het Duitse Erwin Laux op een moeilijk jaar terug,  met aanhoudende problemen. "De prijzen zijn in het afgelopen jaar tussen de 60-70% gestegen, waarbij de kerstperiode niet meegerekend kan worden. Een kistje met 9 kroppen Lollo Rosso kost momenteel tussen de 10-11 euro per kratje, terwijl de prijzen vorig jaar op 6,50-7,00 euro lagen", aldus Dominik. Dat hangt onder andere ook samen met het feit dat de telers niet veel aanbod meer ter beschikking hebben. In veel segmenten is de prijssituatie bij de buitenlandse producten echter zeer stabiel.


De hoofdvestiging van het bedrijf in Herxheim / Foto: Laux

"Niet veel waar voor je geld"
"Vroeger hadden we sla uit Zuid-Frankrijk die we ook direct ter plaatse afnamen. Inmiddels werken we met een logistiek bedrijf samen die de producten aan ons levert. Aangezien de prijzen momenteel enorm hoog zijn en het aanbod zeer klein, loonde het zich simpelweg niet om de sla zelf op te halen", vertelt Dominik. "De kwaliteit van de sla was in het begin zeer goed. Rond Kerst was het aanbod wederom zeer klein, wat wil zeggen dat de sla vaak te licht van gewicht was. Je kreeg dus niet veel waar voor je geld." Het gaat hierbij zowel om sla uit de vollegrondsteelt alsook uit teelttunnels. "In het prijssegment waarin we ons momenteel bewegen vraagt men hier echter niet meer naar, omdat men blij is überhaupt sla te krijgen." De telers in Zuid-Frankrijk gaat het financieel in ieder geval niet slecht.

Stijging van de transportkosten met 50%
Inmiddels heeft de sla wel weer een beter gewicht. "Tussendoor waren er echter bij alle slasoorten problemen, of deze nu uit Italië, Spanje, etc. kwamen. Naar mijn mening heeft ook de logistiek voor een groot deel eraan bijgedragen dat de prijzen zo extreem gestegen zijn. De transportkosten zijn namelijk met circa 50% gestegen, waarbij er natuurlijk ook verschillen zijn van regio tot regio. Maar ik geloof niet dat het al klaar is, maar dat de kosten zelfs nog verder zullen stijgen. Er bestaat immers een tekort aan chauffeurs, en degenen die er nog zijn willen ook meer loon. De brandstof-, energie- en verdere kosten berekenen vrachtwagenproducenten eveneens in hun prijzen door." 

10-12 pallets bonte sla per dag
Het kerstseizoen liep voor het bedrijf uit Landau goed. "Het had zeker beter gekund, maar corona beperkt de handel natuurlijk nog steeds", zegt Dominik. "Momenteel kunnen we tussen de 10 en 12 pallets bonte sla per dag leveren, wat natuurlijk wederom afhankelijk is van de dag. Primair beleveren we groothandelsmarkten en de horeca uit de omgeving in een straal van 50-60 km. Via ons eigen vervoer leveren we de producten van de telers ook direct aan de retail."

In z'n totaliteit loopt de handel echter beter dan in 2020. Juist de groothandelsmarkt is ook zeer afhankelijk van de horeca. Aan het begin van de pandemie moest ook Laux enkele medewerkers werktijdverkorting geven, maar er hoefde niemand ontslagen te worden. "Ontslagen zijn in onze branche in z'n algemeenheid zeer moeilijk, aangezien goed personeel zeer moeilijk te vinden is."

Voor meer informatie:
Dominik Laux
Erwin Laux GmbH & Co.KG
Albert-Einstein-Straße 14
76829 Landau, Duitsland
+49 72 76 - 96 33 900 - 10
info@gemuese-laux.de 
www.gemuese-laux.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven