Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Freshfel Europe spoort aan tot actie om gat in consumptie met minimale gezondheidsaanbeveling te dichten

Ter gelegenheid van de uitgave van de Freshfel Europe Consumption Monitor op 16 december 2021 hebben deskundigen uit heel Europa en de aanbodketen de laatste consumptietrends in 12 EU-lidstaten plus het VK geëvalueerd. De Consumptiemonitor, die gebaseerd is op cijfers tot en met 2019, werd aangevuld met een analyse van de consumptietrends in 2020 en 2021, die gekenmerkt worden door de Covid-19-pandemie. Aangezien de cijfers van de Consumptiemonitor aangeven dat de consumptie van groenten en fruit is gedaald tot 349 gr/capita/dag, dringt Freshfel Europe er bij de sector op aan om in heel 2022 voort te bouwen op de milieu-, klimaat- en gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet, met als doel 400 gr/capita/dag of de helft van het bord bij elke maaltijd.

Freshfel Europe heeft vandaag haar jaarlijkse Consumptiemonitor uitgebracht en samen met haar leden de laatste stand van zaken opgemaakt van de consumptietrends, met name na twee ongewone jaren die gekenmerkt werden door de gevolgen van Covid-19. De pandemie heeft de levensstijl van de Europeanen ingrijpend veranderd en heeft bovendien hun sympathie voor milieuzaken en klimaatverandering doen toenemen. Uit de laatste cijfers van de Freshfel Europe Consumption Monitor blijkt dat de EU-burgers in 2019 349 gr AGF/capita/dag hebben geconsumeerd.

Stephan Weist, voorzitter van Freshfel Europe: "De AGF-sector heeft veel redenen om optimistisch te zijn gezien de troeven van verse groenten en fruit. We moeten ook ambitieus zijn. Elke extra 10 gr die een Europeaan per dag eet, zou aan het eind van het jaar een marktomvang van 1,8 mln ton opleveren. Eén stuk groenten of fruit meer en de gemiddelde consumptie opvoeren tot boven de door de WHO aanbevolen 400 gr, zou betekenen dat per jaar bijna 15 mln ton meer moet worden geleverd."

De vergadering leidde tot een akkoord over het voordeel van "Act Now", wat ook een van de motto's was van het Internationaal Jaar van groenten en fruit 2021. De groenten- en fruitsector moet gebruikmaken van het momentum dat is ontstaan door de consensus tussen politieke leiders, consumenten en ngo's over de voordelen van een grotere consumptie van groenten en fruit voor de planeet, het klimaat en de gezondheid van de consumenten zelf. Dit wordt ook weerspiegeld door de huidige prioriteiten op de Europese agenda, zoals de Green Deal, de Farm to Fork-strategie, de FIT55-doelstelling, het actieplan voor de circulaire economie en het Europese plan om kanker te bestrijden.

De Freshfel Europe Workshop bood een doverzicht van de consumptiesituatie vanuit verschillende invalshoeken en perspectieven. De bijeenkomst was geïnspireerd op de resultaten van een pan-Europese studie over de evolutie van het consumentenprofiel in 11 lidstaten, waarin aandacht werd besteed aan de leeftijdskloof en de genderkloof, de aanpassing van het bedrijfsmodel in de uitzonderlijke tijd van de Covid-19-pandemie, het inzicht in de paradox tussen lokale vraag en online-ontwikkeling en de perceptie van consumenten van duurzaamheidsboodschappen. Uit onderzoek blijkt dat er een duidelijk segment is dat geïnteresseerd is in producten van topkwaliteit, ook onder mensen met een lager inkomen, waarbij smaak en versheid de bepalende factoren zijn.

De deskundigen van Freshfel Europe bekeken ook de laatste trends in 12 EU-lidstaten en in het VK. Hoewel elke markt zijn eigen specifieke kenmerken heeft, was het duidelijk dat er veel overeenkomsten zijn wat de verwachtingen van de Europese consumenten betreft. De meest efficiënte strategie om de consumptie te stimuleren, zou zich richten op consumenten die minder geneigd zijn gezonder te eten, in plaats van te preken voor bekeerlingen. De jongste generatie, en met name de millennials, moeten in het middelpunt van de belangstelling staan. Consumptiedoelstellingen zoals de "5 per dag"-campagne, eten in kleur en de helft van het bord met groenten en fruit zijn belangrijke concepten om de consument te helpen de uitdaging aan te gaan om ten minste 400 gr per dag te eten.

Ondanks de bezorgdheid over de onstabiele economische situatie, de verschuiving van de koopkracht op basis van de ontwikkeling van het beschikbare netto-inkomen van de bevolking tussen het oosten en het westen van de EU en de toenemende inflatie, zal de sector zich in het voedingsassortiment moeten positioneren om nieuwe consumenten ervan te overtuigen meer groenten en fruit te kopen, met name die consumenten die bereid zijn meer te betalen voor een hogere kwaliteit en vertrouwen in het product.

Philippe Binard, algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe: "Een verschuiving naar hogere prijzen en een betere vergoeding voor de hoge kwaliteit en waarde van groenten en fruit zou de sector, die met krappe marges werkt, kunnen helpen om de laatste prijsstijging in de hele bevoorradingsketen aan te pakken. De afgelopen maanden zijn de kosten sterk gestegen, met name voor teeltmiddelen, weg- en scheepvaartlogistiek, verpakking, energie en lonen, terwijl de consumentenprijzen nagenoeg stabiel zijn gebleven. Een mogelijkheid om de druk te verlichten, zou erin bestaan in heel Europa over te schakelen op btw-vrijstelling, waarbij groenten en fruit worden beschouwd als collectieve goederen, gezien hun voordelen om de huidige maatschappelijke uitdagingen op het gebied van milieu, klimaat en gezondheid aan te pakken."

De leden van Freshfel Europe en EuroCommerce hebben tijdens de workshop ook de initiatieven geëvalueerd die retailers hebben genomen in het kader van hun belofte om "duurzaam te handelen" en in hun winkels diverse initiatieven te ontwikkelen om de consument te bewegen in de richting van een plantaardig, gezonder dieet. De meest in het oog springende initiatieven van retailers omvatten het heroverwegen van supermarktkeuzes en -aanbiedingen, het verbeteren van de toegang tot AGF-producten en de kwaliteit daarvan, het ontwikkelen van loyaliteitsprogramma's voor gezondere voedingskeuzes, het aanmoedigen van de consumptie van groenten en fruit met campagnes zoals "Erwten a.u.b." en andere initiatieven om de consumptie van "superfood" te bevorderen, het aanbieden van educatief en informatief materiaal voor consumenten om een voedzaam en gezond voedingspatroon te bevorderen, het optreden als levensstijlcoach door klanten via voedings-apps te adviseren en acties om voedselverspilling tegen te gaan. Er valt veel te winnen voor de toeleveringsketen om samen te werken aan een betere positionering van AGF-producten in het schapassortiment van de retailers.

Aangezien een van de drijvende factoren van de Covid-19-pandemie de ontwikkeling van online verkoop was, bekeken de Freshfel Europe leden ook de laatste trends voor online winkelen. Nelli Hajdu, directeur voor business development bij Freshfel Europe: "Dit segment blijft zeer gefragmenteerd en met zeer verschillende penetratiegraden in de EU. Er worden in Europa verschillende modellen ontwikkeld, van "Click & Collect" tot thuisbezorging, maar ook andere concepten zoals online aankopen bij telers of thuisbezorging van volledige maaltijdpakketten. De ontwikkeling van onlineverkoop voor gemak en levensstijl toont echter verder aan dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor diensten zoals thuisbezorging, aangezien verschillende studies hebben bevestigd dat het onlinesegment groeit, zelfs als zij de hoogste prijs per kg aangeven. Het is belangrijk om AGF-producten in dit groeiende segment te positioneren om ervoor te zorgen dat het geen obstakel, maar juist een kans wordt voor de Europese groente- en fruitsector, zoals dat nu ook het geval is op sommige markten in Azië, met name in China, waar de verkoop van AGF-producten via online portaalsites een enorme groei doormaakt."

Met deze stand van zaken op het gebied van consumptie, zoals geanalyseerd door Freshfel Europe, heeft de sector voor 2022 een drukke agenda in het verschiet. Freshfel Europe zal doorgaan met het adviseren, begeleiden en coördineren van het perspectief van de Europese sector vanuit een ketenbenadering. Philippe Binard: "Freshfel Europe zal in 2022 actief werken aan nieuwe kansen voor de sector, die niet alleen voortvloeien uit een Farm to Fork-strategie, maar ook en vooral uit een Fork to Farm-perspectief."

Voor meer informatie:
Gil Kaufman
Freshfel Europe
g.kaufman@freshfel.org
www.freshfel.org 

Publicatiedatum: