Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ekaterina Fefelova van het internationale logistiekbedrijf Easyfresh:

"Logistieke knelpunten zullen voorlopig blijven, totdat corona voorbij is"

De mondiale maritieme logistiek heeft te maken met problemen.  De beschikbaarheid van koelcontainers blijft krap. De adequate rotatie van apparatuur lijdt onder het feit dat vaarschema's minder betrouwbaar zijn geworden als gevolg van aanhoudende vertragingen en congestie in havens. Ekaterina Fefelova, Organization Coordinator bij het internationale logistiekbedrijf Easyfresh, geeft ons een inkijkje in wat er aan de hand is en hoe de situatie zich de komende weken zal ontwikkelen.

“Het is lastig om een antwoord te vinden op de vraag waar het echte probleem voor de logistiek ligt. Als we kijken naar AGF-producten dan zien we dat de koelketen gefragmenteerd is en dat deur-tot-deur-oplossingen niet altijd werkbaar zijn. In mijn optiek zijn spelers binnen de koelketen redelijk 'behoudend' en willen zij de controle hebben over een deel van het logistieke proces. Vaak werkt dit prima, maar soms ook helemaal niet. We zoeken daarom proactief naar alternatieve oplossingen om dergelijke problemen voor onze klanten te minimaliseren, zodat zij zich kunnen richten op hun eigen werk. Levensmiddelenretailers zijn erg enthousiast over traceerbare, mondiale logistieke deur-tot-deur-oplossingen die gebruikt kunnen worden wanneer een bepaald seizoen van start gaat. Vervolgens willen deze retailers snel en soepel een nieuwe logistieke verbinding implementeren om weer producten uit een andere herkomstgebied in te kopen. Ik heb het bijvoorbeeld over de omschakeling tussen de seizoenen op het noordelijk en zuidelijk halfrond," legt Ekaterina uit.  

"Er komen steeds meer herkomstgebieden en ook meer bestemmingen en consumptiepunten bij. Dit betekent dat de 'logistieke matrix' complexer is geworden en meer lokale en internationale expertise vereist. Supermarkten en levensmiddelenretailers werken internationaal steeds vaker samen met Easyfresh. Ons concept past in hun formule!"

Gezien de problemen met de beschikbaarheid van koelcontainers zoekt Easyfresh, als gespecialiseerde 3PL-provider, naar oplossingen voor haar klanten. "Bijvoorbeeld Adriatische versus NWC-havens voor een klant in Duitsland of Midden-Europa en/of voor gecombineerde short sea/spoor/wegtransport-oplossingen met onze eigen 45RE-vloot," vervolgt Ekaterina. 

"Bijvoorbeeld wanneer een container met ananas uit Costa Rica in Rotterdam of Antwerpen moet wachten voor een feederdienst naar Noorwegen of Ierland dan geven we deze unit vrij door hem te lossen in ons koelhuis in Nederland en de lading over te laden in één van onze 45RF-units. We bieden de ontvanger zo een werkbaar en sneller alternatief. Onze collega's van Easyfresh Iberia bieden dezelfde oplossingen aan voor de AGF-handel binnen Europa, en dan met name het transport van Spanje en Portugal naar Scandinavië en Ierland. In het laatste geval werken zij samen met collega's van ons zusterbedrijf Easyfresh Ireland."

Anderzijds verplaatst het transport zich ook in de richting van luchtvracht. "We zien dat steeds meer gebeuren, vandaar dat we onlangs EasyAit hebben opgericht, een nieuwe divisie onder de Easyfresh-paraplu. Het geringe verschil tussen de hogere zeevrachttarieven en de kosten voor luchtvracht leidt binnen sommige productcategorieën tot verschuivingen. Er zijn echter een aantal beperkingen, waaronder het aantal reguliere vluchten wereldwijd. Dit gezegd hebbende, zien we in sommige regio's het aantal luchtvrachtverladingen toch toenemen." 

Ekaterina zegt er het volgende over: "Knelpunten zullen nog wel even blijven bestaan, zij het in minder mate, wanneer het effect van de Covid-rebound over is. We investeren in faciliteiten en oplossingen, zoals een koelhuis in Moerdijk, een locatie die geleid wordt door FrigoBreda, mede-eigenaar van Easyfresh, en een grote verandering zal betekenen. Daarnaast vinden we het belangrijk om in talent te investeren. Om deze reden ontwikkelen wij samen met internationale universiteiten programma's en implementeren wij trainingssessies, stages, etc. Er is duidelijk een groot tekort aan vakkennis binnen de reefer- en logistieke markt en daarom is het logisch dat we op dit gebied actie ondernemen."

"Anderzijds kan ik melden dat we zien dat vrachtvolumes weer toenemen en dan heb ik het niet alleen over groenten en fruit, maar ook over andere gekoelde vracht, zoals vis, waar wij ons eveneens mee bezighouden. Onze collega's van Easyfresh Chili en andere collega's in Zuid-Amerika (Ecuador, Brazilië, etc.) en Azië doen het uitstekend in deze regio's. Met andere woorden, we kunnen wereldwijd hulp bieden, in meer dan 220 landen en regio's en altijd met de speciale focus waar het Easyfresh-merk om bekend staat."

Voor more information:
Ekaterina Fefelova
Easyfresh 
Easyfresh Network Coordinator
M: +34 678 215 601
ef.ho@easyfresh-logistics.com        
www.easyfresh-logistics.com

Publicatiedatum: