OKay start in het centrum van Gent met ‘OKay Direct’, een nieuw winkelconcept waar klanten 24/7 boodschappen kunnen doen dankzij de ondersteuning van technologie. Met dit pilootproject komt de retailer tegemoet aan de evoluerende noden van de klant zoals het belang van autonomie en vrijheid én focus op productkwaliteit. OKay wil met deze nieuwe winkelervaring een bredere doelgroep aanspreken dan in de klassieke winkelformules.
Evenwichtig assortiment, ook in vers
Op een oppervlakte van 150m² worden in de nieuwe OKay Direct 650 referenties de klok rond aangeboden, zowel A-merken als eigenmerkproducten Boni en Everyday. Belangrijk is het assortiment van vers fruit en groenten, alsook vers vlees, vis en brood, ideaal voor dagelijkse boodschappen. Daarnaast vinden klanten er ook kant en klare maaltijden en een aantal “depannage”-producten zoals toiletpapier en tandpasta. De prijzen in deze selfservicewinkel liggen in lijn met die van producten bij OKay Compact in de buurt en hiermee maakt OKay zijn merkbelofte ‘snel, goedkoop en makkelijk’ ook hier helemaal waar.
Als retailgroep volgt Colruyt Group de evolutie van de maatschappij en de verwachtingen van de consument op de voet. Meer autonomie, vrijheid én focus op productkwaliteit worden steeds belangrijker. OKay wil inspelen op deze evoluerende noden met een nieuwe 24/7 winkelformule waar selfservice centraal staat. “Om ook in de toekomst onze klanten optimaal te kunnen blijven bedienen zijn we continu bezig met het bestuderen en ontwikkelen van innovatieve oplossingen die bijdragen tot een eenvoudige, snelle en gemakkelijke winkelervaring voor de klanten” zegt Gert Somers, verantwoordelijke voor de stadsformules bij OKay.
Nieuwe winkelervaring dankzij technologie
In de Belfortstraat in het centrum van Gent krijgen consumenten vanaf morgen 9 november de mogelijkheid om een nieuwe winkelervaring te testen bij OKay Direct. In deze moderne stadswinkel kunnen klanten elke dag van de week, dag en nacht boodschappen doen dankzij de ondersteuning van technologie die werd ontwikkeld door Smart Technics, de innovatieve start-up binnen Colruyt Group.
De klant krijgt toegang tot de winkel door de QR-code van zijn Xtra-app of -kaart te scannen. Met die QR-code kan de klant de deuren van de (koel)kasten openen om producten te nemen. Alle aankopen worden geregistreerd op basis van productdetectie in de rekken. Door de QR-code aan de kassa opnieuw in te scannen wordt de eindafrekening gemaakt en kan de klant elektronisch betalen voor het verlaten van de winkel. De klant kan op deze manier zijn aankopen volledig autonoom en op eigen tempo afhandelen.
Meerwaarde voor de stadsklanten
“Een grote meerwaarde voor de klanten is dat ze 24/7 boodschappen kunnen doen in hun buurt. Hiermee willen we vooral doelgroepen aanspreken die baat hebben bij een winkel met langere openingsuren. Ik denk daarbij aan studenten, mensen met onregelmatige of late werkuren zoals medewerkers in de zorg, hulpdiensten, enzoverder” zegt Gert Somers.
“Met dit innoverend pilootproject gaan we de haalbaarheid, de populariteit en het succes evalueren van een dergelijke winkelformule in een stadsomgeving. We geloven dat de interesse in dergelijke concepten toeneemt en dat het beantwoordt aan de evoluerende noden van de klanten. We zullen het concept uitgebreid testen vooraleer het op grotere schaal uit te rollen naar andere grootsteden”, besluit Gert Somers.