Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Wereldwijde scheepvaartproblemen zullen voor eind oktober niet verbeteren"

De grootste uitdagingen voor de wereldwijde handel in groenten en fruit zijn de pandemie en een beperkte scheepscapaciteit. Deze situatie is niet alleen slecht voor fruitimporteurs en -exporteurs, maar legt ook veel druk op transportbedrijven. Thomas Wang, woordvoerder van Shenzhen Cool Chain Logistics, deelde onlangs zijn inzicht in de wereldwijde AGF-markt.

Een schok voor de mondiale groenten- en fruitdistributie
Het huidige klimaat is een uitdaging voor de mondiale AGF-handel. Dat is de reden waarom een aantal importeurs hun aandacht verleggen naar binnenlands kwaliteitsfruit. Het aandeel van importfruit in het topsegment van de supermarkten in de grote steden bedroeg 70% - 80%, maar is dit jaar gedaald tot ongeveer 30% - 40%. Thomas Wang analyseerde deze ontwikkeling vanuit het oogpunt van de distributeurs.

Ten eerste is het risico voor importeurs groot. Sinds vorig jaar is de wereldwijde transportcapaciteit onder druk komen te staan. De verladingskosten rijzen de pan uit. En de omzetten vertragen. In sommige gevallen is de verschepingsprijs voor één container hoger dan de productwaarde van de producten in die container. Bovendien hebben veel havens strenge procedures voor inspectie en quarantaine. Deze maatregelen zijn tijdens de pandemie alleen maar strenger geworden. Schepen lopen in elke aanloophaven vertraging op, tot 3 à 4 dagen per haven. Dergelijke vertragingen brengen veel onzekerheid in een scheepvaartschema. Bovendien hebben veel belangrijke havens te maken met backlogs. Schepen liggen in de haven te wachten met hun lading aan boord en hebben geen mogelijkheid om te lossen. Hierdoor loopt de levering van importproducten nog meer vertraging op.

Ten tweede raken de Chinese consumenten meer vertrouwd met binnenlandse premium fruitmerken. Neem als voorbeeld dragonfruit: vóór de uitbraak van Covid-19 werd de markt voor dragonfruit gedomineerd door Vietnamees fruit. De uitbraak van Covid-19 creëerde echter veel obstakels voor het verladen van dragonfruit tussen Vietnam en China. De Chinese import van Vietnamees dragonfruit daalde onmiddellijk. Bij gebrek aan uit Vietnam geïmporteerde dragonfruit wendden de Chinese consumenten zich tot binnenlandse fruit van hoge kwaliteit. Wat veel consumenten niet wisten, is dat het totale dragonfruitareaal in China inmiddels groter is dan die in Vietnam. De jaarlijkse Chinese opbrengst is enorm. En binnenlands dragonfruit hoeft niet door de langdurige inspectie- en quarantaineprocedures aan de grens, noch betalen binnenlandse dragonfruittelers douane aan de grens. En de distributie verloopt veel sneller. Dit zijn allemaal aantrekkelijke punten voor bezoekende handelaren.

Ten derde worden de unieke kenmerken en de verkoopargumenten van importfruit steeds zwakker. Toen Chileense kersen een paar jaar geleden voor het eerst op de Chinese markt kwamen, waren ze immens populair en lag de prijs zeer hoog. De import is sedertdien alleen maar toegenomen. Chileense kersen zijn verkrijgbaar van de grootste supermarkten tot de kleinste straatverkopers. De nieuwigheid is er wel af. Of neem Sunshine Rose druiven als een ander voorbeeld. Nog maar twee jaar geleden bedroeg de marktprijs van Sunshine Rose druiven uit Korea ongeveer € 40/0,5 kg. De marktprijs van binnenlandse Sunshine Rose druiven was slechts ongeveer € 6,88/0,5 kg. En sinds de totale oppervlakte van de aanplant van Sunshine Rose druiven de laatste jaren is uitgebreid, is de prijs gedaald tot slechts een paar euro's. De consument heeft keuze te over en de prijzen blijven maar dalen. Dat is een enorme schok voor de importsector.

De daling vertraagt
"Hoewel de import van groenten en fruit veel kleiner is dan in de voorbije jaren, zien we dat het tempo van de daling vertraagt in vergelijking met de depressieve markt van vorig jaar," zegt Thomas Wang.

Ten eerste zijn de procedures voor inspectie en quarantaine nu sneller. "Toen de pandemie voor het eerst uitbrak voerde China in elke haven uiterst strenge inspectie- en quarantainemaatregelen in. Deze procedures namen op het hoogtepunt van de pandemie veel tijd in beslag. In sommige gevallen bleven scheepscontainers meerdere dagen in de havens staan wachten op afhandeling. Nu de Covid-19-situatie in China geleidelijk onder controle wordt gebracht, vermindert het tekort aan arbeidskrachten. Veel havenautoriteiten voeren het inspectiepersoneel op en dat verbetert de efficiëntie van de inspectie- en quarantaineprocedures. Hoewel het inklaringspercentage nog niet op hetzelfde niveau ligt als voor de pandemie, is er toch een grote verbetering in vergelijking met vorig jaar."

Ten tweede komt er langzaam verbetering in de wereldwijde scheepvaartcrisis. Het tekort aan scheepscapaciteit vertoonde vorige maand tekenen van verbetering. Hoewel de prijs nog steeds hoog is, is de vrachtruimte niet meer zo schaars als voorheen. Volgens ingewijden zal de scheepvaartprijs naar verwachting eind oktober of begin volgend jaar al dalen.

Ten derde zijn de marktvooruitzichten voor bepaalde soorten importfruit nog steeds vrij goed. De import van westerse producten is sterk gedaald, maar sommige Aziatische importproducten hebben een groot potentieel. Durian, longan en jackfruit bijvoorbeeld hebben een groot potentieel op de importmarkt, omdat dit fruit in China niet in grote hoeveelheden kan worden geteeld.

Shenzhen Cool Chain Logistics
Shenzhen Cool Chain Logistics is een internationaal distributiebedrijf dat gespecialiseerd is in koude toeleveringsketendiensten voor de internationale handel in AGF-producten.

Gevraagd naar de sterke punten van dit bedrijf, antwoordde Thomas Wang: "Wij steunen op een groot en goed ontwikkeld wereldwijd netwerk om een volledige reeks diensten te verlenen aan klanten in de internationale markt van AGF-producten, waaronder verpakking in overzeese teeltgebieden, fumigatie, vervoer over land en douane-inklaring, evenals internationale verscheping, luchtvracht en documentatie in invoerhavens, zoals productlijsten, quotumaanvragen en douane-inklaringen en natuurlijk koelketendistributie. En voor exporteurs vertrouwen we op ons binnenlandse netwerk om klanten te voorzien van opslagruimte, gekoeld vervoer over land, laden, douane-inklaring, internationale verscheping, luchtvracht en andere koelketen-diensten. Bovendien biedt Cool Chain Logistics klanten ook gespecialiseerde kopersvertegenwoordiging, vertegenwoordiging van de retail en handelsvertegenwoordiging, evenals adviesdiensten voor handelaren in China en daarbuiten."

Voor meer informatie:
Mr. Wang
Shenzhen Cool Chain Logistics
+86 13924653925
thomas@coolchainlogistics.com 

Publicatiedatum: