Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Netcapaciteit bedreiging voor zero-emissieambities logistiek

Evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ElaadNL starten een onderzoek naar de toekomstige elektriciteitsvraag om te voorkomen dat er in Nederland in 2030, als tientallen binnensteden zero-emisiezones worden, onvoldoende laadcapaciteit is. Onlangs hebben de netbeheerders hun zorgen geuit over de snelle groei van het aantal elektrische voertuigen, waardoor er een probleem dreigt te ontstaan op het elektriciteitsnet. Voldoende netwerkcapaciteit is een belangrijke randvoorwaarde voor het laten slagen van de transitie naar zero emissie goederenvervoer.


Foto: Dreamstime

Volgens de netbeheerders moet het elektriciteitsnet in woonwijken op verschillende plekken flink worden verzwaard, om ervoor te zorgen dat er voldoende capaciteit beschikbaar komt om alle verwachte elektrische personenauto’s te kunnen opladen voor de deur. Het probleem voor de logistiek is minstens net zo groot te noemen. Vanaf 2025 zullen zero-emissie bestel- en vrachtauto’s versneld ingroeien in het wagenpark, waarbij vanaf 2030 alleen nog maar uitstootvrije voertuigen de binnensteden van de 30 tot 40 grootste gemeenten van Nederland in mogen. De gevraagde vermogens die moeten worden geleverd voor het (snel) opladen van elektrische vrachtauto’s gaan enorm groot zijn. Dat betekent dat op bedrijventerreinen en distributiecentra de belasting van het elektriciteitsnetwerk onder druk komt te staan. Daarnaast wordt ook gewerkt aan elektrisch vrachtvervoer over de lange afstand en via de binnenvaart, waarmee de elektriciteitsvraag op andere plekken langs belangrijke goederencorridors zal gaan toenemen.

Onderzoek 
Wij werken er hard aan om de transitie naar duurzaam goederenvervoer met alle betrokken partijen te kunnen maken. Het realiseren van een dekkend netwerk van laadinfrastructuur voor logistiek is daarbij essentieel. Wij starten daarom een gericht onderzoek naar de eisen waaraan de benodigde laadinfrastructuur moet voldoen. Om ervoor te zorgen dat het elektriciteitsnet genoeg capaciteit heeft om in 2030 bijna 300.000 elektrische voertuigen voor goederenvervoer op te kunnen laden, brengen wij samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN), ElaadNL en Netbeheer Nederland de toekomstige elektriciteitsvraag in kaart, om zo netbeheerders te helpen voldoende capaciteit voor de toekomst te realiseren.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: