Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie PML-directeur op de realiteit van de crisis Britse supply chain

"Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs legt de sector lam"

"Morrisons, Marks & Spencer en The Food & Drink Federation hebben publiekelijk gereageerd op de ernstige supply chaincrisis die een bedreiging voor het land vormt. Als toonaangevende provider van supply chain-oplossingen zag PML het huidige scenario en de bijbehorende gevolgen een jaar geleden al aankomen. We hebben dagelijks met deze problemen te maken", aldus Mike Parr - algemeen directeur van PML in een blog.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs legt de sector lam. Er moet meer gedaan worden om het welzijn van deze mensen te verbeteren, die zo'n cruciale rol vervullen voor de aanvoer van voedsel, dranken en medicijnen naar het VK. 

Logistieke ondernemingen worden geraakt door de nieuwe retentievergoeding voor chauffeurs, die nog bovenop de toeslag voor zeevrachtcontainers komt (die wel €176 per container kan bedragen). Dit soort exploitatie maakt deze toch al moeilijke situatie nog lastiger en dwingt bedrijven tot het heroverwegen van hun tarieven aan eindklanten omdat ze anders niet langer aan deze eisen kunnen voldoen. 

De regering zou importeurs van versproducten hebben voorbereid om de extra administratie voor de doaune-inklaring na Brexit aan te kunnen. Het grenst aan onwetendheid om te veronderstellen dat iemand in staat is zich een weg door dit systeem te banen zonder eerdere ervaring van deze gespecialiseerde sector. Het vergt jaren ervaring om de gedetailleerde en steeds veranderende eisen van DEFRA vlot te verwerken. Dan heb ik het niet alleen over de strikte importregels maar ook over de goedkeuring die vereist is om de producten bij de overlaadloods op te halen. Toch wordt verondersteld dat dit een 'eenvoudige taak' is die door iedereen kan worden uitgevoerd. Importeurs verwijzen naar de website van de regering om uitleg over de eisen zal hier niet veel bij helpen.

Ik ben bang dat ik het niet eens ben met de recente geruststellende woorden van onze premier dat er geen crisis in de aanvoer van voedingsmiddelen dreigt. Helaas verwacht ik het tegenovergestelde en voorzie ik dat er tegen januari 2022 sprake zal zijn van een chaotische situatie. De realiteit is dat onze sector momenteel zwaarder geraakt wordt door de pandemie dan vorig jaar. Dit is het gevolg van de 'pingdemic', het groeiend aantal meldingen van Covid-gevallen waardoor mensen zich tien dagen dienen te isoleren, en het feit dat veel van onze Europese chauffeurs zich niet willen laten vaccineren.

Gezien de combinatie van het chauffeurstekort, de problemen met de douane-inklaring en de impact van de pandemie ligt het voor de hand dat het land voor grote uitdagingen zal komen te staan. Hoe kan het dat de regering deze niet ziet aankomen en geen voorbereidingen treft? De aanpak van de overheid is eerder reactief dan proactief. Als ik mijn zaak zo zou runnen dan was ik allang failliet.

Het laatste nieuws is dat de Britten vastbesloten zijn om de extra post-Brexit douanecontroles, die op 1 oktober ingaan, voor de tweede maal uit te stellen uit vrees voor verdere verstoring van de toeleveringsketen in de aanloop naar Kerstmis. 

Het feit is dat er eigenlijk een langetermijnstrategie zou moeten worden ontwikkeld om deze problemen het hoofd te bieden. Niet alleen tot aan de Kerstdagen maar ook voor de jaren daarna..."

Publicatiedatum: