Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
CEO bijeenkomst Vedis

"Never waste a good crisis"

Op woensdag 16 juni jl. kwamen ruim 30 retail CEO’s na lange tijd weer fysiek samen tijdens de Vedis CEO-bijeenkomst. Corona was een onvermijdelijk onderwerp. Er werd echter niet zozeer gesproken over de uitdagende tijd die achter de retailers ligt, des te meer over de learnings, groei en toekomst. 

Jan-Derek Groenendaal, voorzitter van retail platform Vedis, trapte de bijeenkomst af met het verwelkomen van de bezoekers. In plaats van een praatje te houden, was hij vooral benieuwd hoe het met de aanwezigen ging en stelde hij ze verschillende vragen. Hoewel het afgelopen jaar er voor iedereen anders uitzag, bleken velen elkaar te kunnen vinden in de positieve toekomstverwachtingen. Optimisme over de groei na corona heerste en er is hoop dat retail op korte termijn weer op het omzetniveau zit van 2019 (pre-corona). 

'Never let a good crisis go to waste.' De pandemie heeft ervoor gezorgd dat iedereen anders moest handelen. Voor retail betekende dit dat zij enkel op afspraak klanten konden ontvangen. Dat was in het begin voor de meesten een ‘dingetje’. Nu, enige tijd later, blijkt het bij enkele ketens een blijvertje. CEO’s uit o.a. de optiek- en meubelbranche gaven aan op afspraak te blijven werken. Praktisch gezien zorgt het voor een betere planning van de medewerkers en schept het duidelijkheid voor klanten. Er zit ook een economisch belang bij. Zo merken retailers dat zij ook klanten hebben op dagen waarop zij in het verleden minder bezoekers hadden, bijvoorbeeld door mooi weer. Daarnaast levert het hogere conversie op en bij verschillende ketens ook een hoger bonbedrag.

Erik-Jan Mares, CEO van Zeeman, was aanwezig als spreker. De kern van zijn verhaal was het woord 'zuinig'. Dat zit in het DNA van Zeeman en vertaalt zich terug naar alles wat ze doen en vooral niet doen. Hij liet zien hoe ‘zuinig’ zijn niet per definitie over goedkope producten gaat, maar over bewuste keuzes maken. Aangezet door de presentatie van Mares werd ook duurzaamheid een thema waar inhoudelijk goed over gesproken werd, echt vanuit de inhoud en niet vanuit greenwashing. 

Na de presentatie van de Zeeman-topman zorgden de gesprekken aan tafel voor verdieping. Een van de veelbesproken onderwerpen was digitalisering. De verhouding tussen fysieke winkels en online blijft de gemoederen bezig houden. Online is voor vrijwel iedereen in een stroomversnelling gekomen. Het gemêleerde gezelschap van gevestigde ketens en relatief nieuwe retailers resulteerde in een mooie kruisbestuiving van kennis en ervaring, waardoor alle gasten met een aantal nieuwe of andere invalshoeken naar huis zijn gegaan. 

Bekijk hier de introductiefilm van de presentatie van Erik-Jan Mares, CEO van Zeeman.

Voor meer informatie:
www.vedis.org 

Publicatiedatum: